با مطالعه مقاله های تهران کولر از کولر گازی خود بهینه استفاده کنید

انواع مقاله را در زمینه نگهداری و تعمیر کولر گازی می‌توانید در اینجا پیدا کنید

کم نشدن رطوبت محیط در زمان روشن بودن کولر گازی

کم نشدن رطوبت محیط در زمان روشن بودن کولر گازی به عوامل مختلفی بستگی دارد و نیازی به گفتن نیست که اگر کولر شما خنک می‌کند، اما رطوبت را از بین نمی‌برد، سطح راحتی خانه شما می‌تواند به شدت کاهش یابد. اگر در داخل خانه، همیشه احساس چسبندگی و تعریق می‌کنید، حتی زمانی که تهویه مطبوع یا کولر گازی روشن است، باید عوامل مختلف به وجود آمدن این مشکل را بررسی کنید.

علت این احساس تعریق، رطوبت زیاد است. وقتی رطوبت داخل خانه افزایش می‌یابد، احساس ناراحتی و تحریک‌پذیری به شما دست می‌دهد. یک سوال رایج در این مواقع این است که چرا کولر گازی رطوبت را حذف نمی‌کند؟ در زیر سعی خواهیم کرد به این سوال بپردازیم تا علت این که چرا کولر گازی شما قادر به رطوبت‌زدایی هوا نیست، مشخص شود.

چگونه کولر گازی رطوبت محیط داخل را کم می‌کند؟

در یک سناریوی ایده‌آل، کولر گازی شما سطح رطوبت را با گردش هوای گرم و مرطوب خانه شما بر روی کویل اواپراتور پنل پر از گاز مبرد سرد کاهش می‌دهد. به دلیل این تعامل بین هوا و کویل‌های سرد موجود در پنل، بخار آب موجود در هوا متراکم شده و قطرات آب تشکیل می‌شوند. این قطرات آب در مخزن تخلیه جمع شده و از طریق لوله تخلیه (لوله درین) از آن خارج می‌شوند. به عبارت دیگر، کولر گازی رطوبت را از هوا جدا کرده و هوای خنک و خشک را به بیرون می‌فرستد.

رطوبت هوا در محیط‌های مختلف متفاوت است. اگر افراد زیادی در محیط باشند، ورود و خروج افراد زیاد باشد، پخت و پز انجام شود، هوای بیرون به محیط داخل وارد شود، کولر در محیطی شرجی نصب شده باشد و غیره، رطوبت زیادی در محیط وجود خواهد داشت.

دلایل کم نشدن رطوبت محیط در زمان روشن بودن کولر گازی

در صورتی که اغلب در داخل خانه با رطوبت بالا مواجه می‌شوید، این بیشتر به این دلیل اتفاق می‌افتد که اگرچه کولر گازی خانه را خنک می‌کند، اما هنوز رطوبت را از بین نمی‌برد. دلایل اصلی این نقص عبارتند از:

تنظیم نشدن کولر در حالت سرد

برای به دست آوردن بهترین نتیجه، در تابستان باید کولر در حالت سرد تنظیم شده باشد. می‌توان در روزهای مختلف و با در نظر گرفتن دمای هوا، دمای تنظیم شده را کم و یا زیاد کرد. اگر کولر در تابستان روی حالت اتوماتیک (Auto) تنظیم شده باشد، فن موجود در پنل همیشه روشن بوده و کمپرسور فقط تا زمانی روشن می‌ماند تا هوا را خنک کند و زمان کافی برای خارج کردن رطوبت هوا ندارد.

کثیف بودن فیلترها و کویل اواپراتور پنل

فیلترهای هوا از ورود گرد و غبار و کثیفی به داخل پنل کولر گازی جلوگیری می‌کنند. در طی یک دوره زمانی فیلترهای هوا کثیف می‌شوند و از عبور آسان هوا به داخل پنل جلوگیری می‌کنند. هنگامی که این فیلترها کثیف و مسدود می‌شوند، این آلودگی به شبکه‌های اواپراتور نیز وارد شده و یک لایه تشکیل می‌دهد. این لایه کثیفی از خنک شدن کافی هوا توسط کویل اواپراتور جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، کولر نمی‌تواند رطوبت را از هوا خارج کند.

باز بودن پنجره‌ها در زمان روشن بودن کولر گازی

در زمان روشن بودن کولر گازی نباید هیچ پنجره‌ای باز باشد. کولر گازی با گردش هوای محیط داخل باعث خنک شدن آن می‌شود. با هر بار گردش هوا از روی شبکه‌های اواپراتور پنل چند درجه از دمای آن کاسته می‌شود. اگر درب، پنجره یا هر روزنه‌ای باز باشد، هوای گرم و مرطوب خارج به محیط داخلی وارد شده و کولر گازی نمی‌تواند کارایی خوبی داشته باشد. همیشه در زمان روشن بودن کولر گازی تمامی درب‌ها و پنجره‌ها را ببندید.

روشن نکردن هود آشپزخانه در زمان آشپزی

آشپزی باعث بالا رفتن رطوبت محیط می‌شود. کولر گازی به مقدار مشخصی می‌تواند رطوبت را از محیط کم کند. اگر رطوبت تولید شده از ظرفیت کولر بیشتر باشد، رطوبت هوا کم نمی‌شود. هود آشپزخانه باعث می‌شود تا رطوبت تولید شده از پخت و پز غذا به بیرون از محیط منتقل شود. در صورت روشن نکردن هود در زمان آشپزی، ذرات میکروسکوپی چربی بر روی فیلترها و بولیور دمنده در پنل جمع شده و از کارایی کولر کاسته خواهد شد.

نصب کولر گازی با ظرفیت بالا

اندازه مهم است و بزرگ‌تر همیشه بهتر نیست. یک کولر گازی با ظرفیت بالا خانه شما را به سرعت خنک می‌کند. تنها زمانی رطوبت از محیط کم می‌شود که کمپرسور در مدل‌های غیر اینورتر روشن است و گاز فرئون در لوله‌ها و شبکه اواپراتور پنل عبور می‌کند. اگر این مدت کوتاه باشد، رطوبت به خوبی کم نخواهد شد.

خنک کردن سریع قطعا یک مشکل است، زیرا کولر باید با سرعت ثابتی کار کند تا رطوبت کم شود. رطوبت‌زدایی فرآیند سریعی نیست. طول می‌کشد تا شبکه اواپراتور پنل رطوبت را از هوا جدا کند. با این حال، هنگامی که خنک‌سازی سریع اتفاق می‌افتد، چرخه رطوبت‌زدایی دچار مشکل می‌شود و قادر به ارائه خروجی بهینه نیست. بنابراین، خانه شما به اندازه کافی خنک به نظر می‌رسد اما همچنان مرطوب است.

کم بودن گاز مبرد کولر گازی در زمان نصب

هر کولر گازی به مقدار مناسب گاز نیاز دارد تا بتواند عملکرد خوبی داشته باشد. در صورتی که در زمان نصب طول لوله‌های رابط بیشتر از ۵ متر باشد و شارژ گاز تکمیلی نشده باشد، کولر باد خنک دارد، اما این سرما به اندازه‌ای نیست که بتواند رطوبت را از هوا جدا کند. فشار گاز مبرد موجود در سیستم اگر به اندازه کافی نباشد، نمی‌تواند کارایی مطلوبی داشته باشد.

وجود نشتی و کم شدن گاز مبرد

در صورتی که کولر گازی بعد از مدتی استفاده سرمای کمتری ایجاد می‌کند، یا اگر در گذشته آب زیادی از لوله درین خارج می‌شد و در حال حاضر هیچ آبی از درین خارج نمی‌شود، احتمال کم شدن گاز فرئون وجود دارد. در ابتدا موارد بالا را بررسی کنید و اگر از تمیز بودن فیلترها و شبکه‌های اواپراتور پنل و شبکه‌های کندانسور واحد خارجی مطمئن هستید، احتمال به وجود آمدن نشتی در سیستم وجود دارد.

واحد خارجی کولر گازی زیر باران

باران چگونه بر تهویه مطبوع شما تاثیر می‌گذارد؟ پاسخ این سوال ساده است و باران برای کولر گازی شما مضر نیست، خواه سیستم دو تکه (اسپلیت) باشد یا کولر گازی پنجره‌ای. کمی باران واقعا می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد، واحد خارجی کولر گازی زیر باران خنک شده و عملکرد بهتری خواهد داشت.

بسته به آب و هوای منطقه شما، الگوهای آب و هوایی متفاوتی وجود دارند که ممکن است بخواهید برای نگهداری و مراقبت از کولر گازی خود اقداماتی را انجام دهید. به عنوان مثال، صاحبان خانه‌هایی در مناطق گرم و شرجی باید بیشتر نگران ورود رطوبت و عرق کردن در قسمت‌های داخلی باشند، در حالی که ساکنین مناطق معتدل اغلب از خود می‌پرسند که آیا باید برای واحد خارجی کولر گازی خود در ماه‌های زمستان پوشش تهیه کنند؟ بیایید آن را کمی بیشتر بررسی کنیم.

آیا عملکرد کولر گازی زیر باران تغییر می‌کند؟

واحد خارجی کولر گازی به گونه‌ای طراحی شده که در برابر الگوهای مختلف آب و هوایی مقاومت کافی را داشته باشد. باران فصلی تاثیر منفی بر واحد خارجی نخواهد داشت. در واقع، کمی باران باعث می‌شود تا واحد خارجی خنک شده و اندکی از گرد و غبار  که روی شبکه‌های کندانسور جمع شده‌اند، پاک شود. در صورتی که پر پرندگان، برگ درختان و یا موارد دیگری از این قبیل بر روی شبکه کندانسور واحد خارجی باشد، باران برخی از این آلودگی‌ها را می‌تواند از آن دور کند.

واحد خارجی به صورتی طراحی شده که دوام بالایی داشته باشد و اجزاء داخلی آن در برابر شرایط مختلف محیطی مقاوم هستند. اما این سیستم زمانی که پر از برگ، خاک یا سایر آلودگی‌ها باشد، در اوج کارایی نیست، برق بیشتری مصرف می‌کند و خنکی یا گرمای کمتری دارد. بنابراین اگر منطقه شما در طول ماه‌های بهار تا پاییز باران نمی‌بارد، باید در فواصل زمانی مناسب، آن را با آب پرفشار تمیز کنید.

در صورتی که کابل‌های ورودی به صورت مناسب به واحد خارجی متصل شده باشند و درب قسمت برق بر روی آن باشد. نگران خیس شدن قطعات داخلی الکتریکی نباشید. قسمت‌های داخلی در برابر رطوبت و آب عایق شده‌اند. اگر در هنگام حمل و یا در زمان نصب آسیبی به رنگ بدنه وارد نشده باشد، پوشش بیرونی نیز در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارد.

طراحی کولر گازی

کولر گازی اسپلیت از دو دستگاه مجزا تشکیل شده است. یک پنل که در داخل محیط قرار دارد و یک واحد خارجی که در خارج از خانه خود خواهید یافت. از آنجایی که قسمت دوم در معرض عناصر مختلف محیطی قرار دارد، به طور ویژه برای مقاوم بودن در برابر باران، باد، تگرگ و برف طراحی شده است.

البته باید توجه داشت که برف ممکن است شبکه‌های کندانسور را بپوشاند و مانع جریان پیدا کردن هوا شود. در زمان بارش برف اگر از حالت گرمایش کولر گازی استفاده می‌کنید، در صورتی که واحد خارجی بر روی زمین نصب شده باشد، آن را بررسی کنید و برف اضافه اطراف آن را کنار بزنید.

واحد خارجی کولر گازی هوای مورد نیاز برای خنک کردن شبکه کندانسور را از پشت می‌گیرد و باعث خنک یا گرم شدن گاز فرئون فشرده شده می‌شود. اگر از کولر گازی در شرایط بارش برف استفاده می‌کنید، باید توجه داشته باشید که برف‌های پشت و جلوی آن را تمیز کنید و در صورتی که بر روی کندانسور یخ تشکیل شده باشد، آن را پاک کنید.

هر کولر گازی در محدوده دمایی مشخصی کار می‌کند. در زمان خرید کولر گازی به دمای کارکرد آن توجه داشته باشید. اگر در منطقه آب و هوایی سرد زندگی می‌کنید و تصمیم دارید از حالت گرمایش استفاده کنید، دمای سردترین روزهای سال باید در محدوده دمای کارکرد کولر گازی باشد.

چه زمانی کولر گازی شما در معرض خطر است؟

تنها زمانی که کولر گازی شما واقعا در معرض خطر قرار می‌گیرد، در صورت وقوع سیل است، زیرا دستگاه شما قادر به تحمل غوطه‌ور شدن در آب را ندارد، با این حال، برای استفاده معمولی روزانه، متوجه خواهید شد که سیستم تهویه مطبوع شما نیازی به محافظت از بارندگی ندارد. در واقع، پوشاندن بیش از حد واحد خارجی کولر گازی در ماه‌های زمستان می‌تواند منجر به آسیب بیشتر نسبت به زمانی که واحد خارجی را کاملا بدون محافظت رها کنید، منجر شود.

اگر در زمستان برف زیادی می‌بارد، ممکن است بخواهید کولر گازی خود را با استفاده از یک محافظ مخصوص ساخته شده طبق توصیه سازنده دستگاه خود بپوشانید. از برزنت ضد آب یا هر روشی که مانع از گردش هوا به منظور خشک شدن اجزای داخلی می‌شود، خودداری کنید. اگر رطوبت از قسمت‌های داخلی خارج نشده و قسمت‌های داخلی خشک نشوند، دستگاه شما احتمالا زنگ می‌زند.

استفاده از کولر گازی زیر باران

استفاده از کولر گازی در هنگام بارندگی کاملا ایمن است و انجام این کار در واقع به خشک کردن هوای مرطوب داخل خانه شما کمک می‌کند. در هنگام بارندگی رطوبت زیاد شده و با روشن کردن کولر گازی، این رطوبت اضافه از محیط داخل خارج می‌شود. روشن کردن کولر گازی در هنگام بارندگی هیچ خطری برای سیستم تهویه مطبوع شما ندارد. این سیستم به صورتی طراحی شده که در هر شرایطی کار کند، مگر این که مشکلی در واحد تهویه مطبوع شما وجود داشته باشد.

آیا کولر گازی‌های پنجره‌ای نیز در هوای بارانی ایمن هستند؟

مشابه کولر گازی‌های اسپلیت، انواع پنجره‌ای نیز در برابر آب و رطوبت هوا مقاوم ساخته می‌شوند. با این حال، برخی ملاحظات خاص وجود دارند که باید در نظر داشت، به خصوص که این واحدهای کوچک‌تر، کمتر توسط یک متخصص نگهداری می‌شوند.

هنگام استفاده از انواع پنجره‌ای، باید مطمئن شوید که فضای داخلی خانه شما به درستی عایق شده باشد و در اطراف لبه‌ها از احتمال نفوذ آب و ایجاد آسیب محافظت می‌شود. به همین دلیل و همچنین برای بهبود کارایی، ارزش آن را دارد که برای اطمینان از این که کولر پنجره‌ای شما به درستی آب‌بندی شده است، وقت بگذارید (حتی اگر در فصول سردتر از آن استفاده نمی‌کنید). عایق‌بندی مناسب باعث می‌شود تا رطوبت اضافه وارد محیط داخلی و کولر گازی پنجره‌ای شما نشود.

برای محافظت از کولر گازی خود در زمان رطوبت زیاد هوا چه باید کرد؟

همیشه باید توجه داشت که واحد خارجی کولر گازی زیر باران آسیبی نمی‌بیند، اما اگر در محلی نصب شده باشد که آب جمع شود و به داخل آن نفوذ کند، باعث سوختن کمپرسور و دیر قطعات خواهد شد. هر آبی که بیشتر از ارتفاع پایه‌ها باشد و به داخل وارد شود منجر به اتصال کوتاه شده و در نهایت به دستگاه آسیب می‌رساند.

خسارت طوفان

حتی اگر باران شدید نتواند به کولر گازی شما آسیب برساند، بادهای همراه با همان باران می‌توانند کثیفی، برگ‌ها، شاخه‌ها و سایر آلودگی‌ها را برای آسیب رساندن به فن، کندانسور یا بدنه با خود منتقل کنند. حتی اشیایی که در اثر طوفان بر روی دستگاه شما می‌افتند، مانند شاخه‌های درخت، می‌توانند باعث آسیب شوند. توجه به این نکته ضروری است که اگر در قسمت بیرونی آسیب دیدگی اتفاق افتاد، ممکن است فضای داخلی نیز در خطر باشد. بنابراین لازم است پس از فروکش کردن طوفان، هر دو نمای بیرونی و داخلی واحد خارجی بررسی شود.

سیل

واحدهای خارجی کولر گازی مقاومت خوبی در برابر شرایط آب و هوایی سخت دارند. اگر در محل قرار گرفتن واحد خارجی، آب زیادی جمع شده و تا قسمتی از بدنه در زیر آب فرو رفته باشد. توصیه می‌شود برای بررسی کولر گازی از یک متخصص کمک بگیرید.

خوردگی

برخی از صاحبان خانه ترجیح می‌دهند برای زمستان بر روی واحد خارجی پوشش قرار دهند. قرار دادن پوشش باعث می‌شود تا گرد و غبار کمتری وارد شبکه‌های کندانسور و دیگر قطعات داخلی شود. اما از پوشاندن واحد خارجی با پوشش‌های پلاستیکی یا کیسه‌های زباله خودداری کنید، زیرا رطوبت ناشی از میعان می‌تواند در داخل قطعات فلزی زنگ‌زدگی و خوردگی ایجاد کند. توصیه می‌شود از پوششی استفاده کنید که اجازه تهویه را بدهد. فقدان تهویه یا منافذ مناسب در پوشش می‌تواند رشد کپک و قارچ‌ها را افزایش دهد و باعث آسیب بیشتر به دستگاه شود.

خوب است بدانید که لازم نیست نگران واحد خارجی کولر گازی زیر باران باشید، در حالت عادی بارندگی آسیبی به آن نمی‌رساند. اما، هنگامی که با شرایط آب گرفتگی شدیدتر مواجه می‌شوید، اقدامات احتیاطی ساده و بررسی دقیق موجب می‌شود تا از هزینه‌های اضافه جلوگیری شود.

علت داغ شدن دو شاخه و پریز کولر گازی

دو شاخه و پریز کولر گازی باید تمامی برق مورد نیاز کولر گازی را از خود عبور دهند. اگر به خوبی از کولر گازی نگهداری نشود و یا سیم متصل شده به پریز قطر مناسبی نداشته باشد، پریز داغ خواهد شد. کولر گازی‌های با ظرفیت پایین، دارای دو شاخه برق ورودی هستند. همیشه در زمان نصب کولر گازی باید به مسیر برق ورودی آن نیز توجه کرد. اگر در زمان نصب به این نکته توجه نشود، باعث گرم و داغ شدن پریز و در موارد شدیدتر، آتش گرفتن سیم‌ها خواهد شد.

باید توجه داشته باشید که بهترین حالت برای برق ورودی کولر گازی، استفاده از کابل یک تکه با قطر مناسب از کولر تا فیوز است. در زمان انتخاب کابل، فاصله کولر گازی تا برق اصلی را در نظر بگیرید. اگر فاصله زیاد است، باید کابلی با قطر بیشتر را نصب کرد.

در خانه‌هایی که سیم‌کشی برق به خوبی انجام نشده و برای پریزها از سیم‌هایی با قطر کمتر از استاندارد استفاده شده باشد، متصل کردن دو شاخه برق ورودی کولر گازی به پریز، باعث داغ شدن پریز می‌شود. اگر اتصال سیم‌ها در جعبه تقسیم شل باشد، باعث داغ شدن و در نهایت آتش گرفتن سیم خواهد شد. همیشه در زمان نصب کولر گازی باید به مسیر برق ورودی آن نیز توجه کرد تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

نکاتی در مورد داغ شدن دو شاخه و پریز کولر گازی

در زمان نصب کولر گازی همیشه تا جای ممکن از کابل یک تکه تا فیوز مینیاتوری استفاده کنید. برای هر کولر یک فیوز مجزا در نظر بگیرید. در صورت قرار دادن فیوز مینیاتوری جداگانه برای هر کولر گازی، در زمان بروز مشکل، می‌توان به راحتی فیوز کولر مورد نظر را قطع کرد و عملکرد کولر تاثیری در کارکرد دیگر وسایل خانه نخواهد داشت.

کمپرسور کولر گازی‌های غیر اینورتر در زمان روشن شدن به جریان برق بیشتری نسبت به کارکرد عادی نیاز دارند. در زمان انتخاب فیوز کولر گازی اگر تصمیم به نصب انواع غیر اینورتر دارید، باید به جریان بیشتر مورد نیاز کمپرسور در زمان استارت توجه داشته باشید. در انواع اینورتر، کمپرسور توانایی کار با سرعت متغیر دارد و برای تنظیم دمای هوای محیط داخل، با سرعت کم کار می‌کند و مانند انواع غیر اینورتر روشن و خاموش نمی‌شود.

بررسی پریز و سیم‌های متصل به آن

اگر تصمیم دارید برای برق ورودی کولر گازی از پریز استفاده کنید، با خارج کردن پریز، سیم‌های متصل شده به آن را بررسی کنید. سیم‌هایی با قطر کم، توانایی عبور جریان بالای برق را ندارند و خیلی زود داغ می‌شوند. حتی اگر به پریز سیم‌هایی با قطر مناسب متصل بود، مسیر سیم‌ها را دنبال کنید تا در بین مسیر تا فیوز، هیچ اتصال شل وجود نداشته باشد.

در مسیر سیم‌های ورودی به دو شاخه و پریز کولر گازی اگر اتصالی وجود دارد، آن را بررسی کنید تا محکم باشد. اتصالات شل باعث بروز حادثه و قطعی شده و مجبور خواهید شد تا هزینه زیادی را برای تعویض سیم‌کشی خانه پرداخت کنید. در صورت امکان، از سیم‌های جدید استفاده و فیوز را مسقیم به پریز متصل کنید.

در صورتی که فنرهای پریز در محل ورود دو شاخه برق شل باشند، شل بودن اتصال باعث گرما و داغ کردن پریز خواهد شد. پریز را بررسی کنید و از سفت بودن اتصال دو شاخه مطمئن شوید. فنرها در اثر گرما و مرور زمان خاصیت خود را از دست می‌دهند. اگر احساس می‌کنید دو شاخه به اندازه کافی محکم نیست، پریز را با یک نمونه مرغوب تعویض کنید.

در اثر عبور جریان برق، در بعضی از مواقع اگر سیم به خوبی به پریز متصل نشده باشد، در اثر گرما امکان شل شدن اتصال سیم به پریز وجود دارد. اگر پریز گرم می‌شود، اتصال سیم به پریز را هم بررسی کنید و با فازمتر از سفت بودن پیچ‌ها مطمئن شود. و در صورتی که سیم در اثر گرما تغییر حالت داده بود، قسمتی از سیم که تغییر حالت داده را قطع و مجدد سیم را به پریز متصل کنید.

سرویس و نگهداری مناسب

در برخی از مواقع، سرویس نشدن کولر گازی و کثیفی شبکه‌های عبور هوا در واحد خارجی و پنل، باعث بالا رفتن مصرف برق کولر شده و در این حالت امکان گرم شدن فیوز، دو شاخه و پریز کولر گازی بالا می‌رود. با سرویس به موقع، کولر برق کمتری مصرف می‌کند و راندمان سرمایش و گرمایش آن بالا می‌رود.

شبکه‌های کندانسور موجود در واحد خارجی کولر گازی وظیفه انتقال گرمای محیط داخلی به فضای بیرون از ساختمان را برعهده دارند. اگر این شبکه با گرد و غبار و پر پرندگان پوشیده شود، انتقال گرما به طور مناسب انجام نمی‌شود. این گرمای اضافه، باعث گرم شدن کمپرسور و اجزاء داخلی واحد خارجی شده و در نهایت مصرف برق کولر گازی بالا می‌رود. با بالا رفتن مصرف برق، فیوز، کابل ورودی، دو شاخه و پریز کولر گازی نیز گرم خواهند شد.

با توجه به محیط نصب کولر گازی، در فواصل زمانی مناسب، فیلترها و شبکه‌های اواپراتور پنل و کندانسور واحد بیرونی را باید تمیز کرد. اگر کولر گازی در محیطی نصب شده باشد که هوای آلوده و گرد و غبار زیاد باشد و در محیط داخلی افراد زیادی تردد دارند، سرویس و تمیز کردن کولر گازی را باید در فواصل زمانی کوتاه‌تری انجام داد.

استفاده نکردن از پریز برای دو یا چند دستگاه برقی

به هیچ عنوان وسایل برقی دیگر را به پریزی که دوشاخه کولر گازی به آن متصل است، وصل نکنید. کولرهای گازی غیر اینورتر در زمان روشن شدن کمپرسور به برق زیادی نیاز دارند و ممکن است باعث سوختن وسیله دیگر شوند. هر سیم توانایی عبور جریان مشخصی را دارد و در صورت بالا رفتن جریان، گرم شده و امکان افت ولتاژ وجود خواهد داشت.

در کولر گازی‌های غیر اینورتر، برای نگه داشتن دما در محدوده تنظیم شده، کمپرسور خاموش و روشن می‌شود. کمپروسرهای غیر اینورتر در زمان روشن شدن جریان بیشتری مصرف می‌کنند و امکان نرسیدن ولتاژ و جریان کافی به دستگاه دیگری که به پریز کولر گازی متصل شده بالا می‌رود.

نصب فیوز مینیانوری مجزا

همیشه توجه داشته باشید که در زمان نصب کولر گازی از کابل با ضخامت مناسب و فیوز مجزا استفاده کنید تا اختلالی در کارکرد کولر ایجاد نشود. توصیه می‌شود از پریز برای برق ورودی کولر گازی استفاده نکنید، تا بهترین نتیجه را داشته باشد. استفاده از کابل با قطر کمتر از استاندارد باعث می‌شود تا جریان برق کافی به کمپرسور نرسد و کابل بیش از حد گرم شود.

دو شاخه و پریز کولر گازی در حالت عادی ممکن است گرمای کمی داشته باشند، اما اگر گرما به طور غیر معمول بالا می‌رود، در اولین فرصت، علت داغ شدن را مشخص کرده و عیب آن را بر طرف کنید.

استفاده از دو شاخه و پریز مرغوب

انواع مختلف دو شاخه و پریز در بازار قابل تهیه هستند. برخی از آنها از مواد اولیه مرغوب ساخته شده‌اند و طراحی، ساخت و مواد اولیه آنها به صورت استاندارد بوده و در اثر عبور برق با جریان بالا با کمترین اتلاف انرژی و گرم شدن وظیفه برق رسانی را انجام می‌دهند. استفاده از تجهیزات مرغوب باعث می‌شود تا اتصالات به خوبی بتوانند برق مورد نیاز کولرگازی را از خود عبور دهند. مواد اولیه‌ای که از آلیاژ مناسب ساخته نشده باشند، در اثر عبور جریان برق با شدت بالا، کارایی خود را از دست می‌دهند. با گرم شدن بیش از حد، موجب آسیب به کولر گازی خواهند شد.

7 مزیت استفاده از کولر گازی

همه دوست دارند در خانه‌ای امن و سالم زندگی کنند. یکی از راه‌های سالم نگه داشتن هوای خانه، نصب و استفاده از کولر گازی است. استفاده از تهویه مطبوع فواید زیادی برای سلامتی دارد که ممکن است در مورد آنها اطلاعی نداشته باشید. باید توجه داشت که با نگهداری مناسب، کولر گازی بهترین عملکرد را خواهد داشت.

فواید استفاده از کولر گازی در محیط

کولر گازی فواید مختلفی دارد که در زیر برخی از مزایای استفاده از کولر گازی آورده شده است.

۱٫ استفاده از کولر گازی باعث کاهش رطوبت بالای هوای محیط

مهم‌ترین مزیت سیستم‌های تهویه مطبوع مانند کولر گازی، کاهش رطوبت خانه شما است. در صورتی که هوا رطوبت زیادی داشته باشد، کولر گازی رطوبت هوا را به بیرون انتقال داده و خانه‌ای با رطوبت کمتر ایجاد می‌کند. رطوبت بالا باعث ایجاد کپک شده و برای سلامتی مفید نیست.

اگرچه روش‌های دیگری نیز برای خنک کردن محیط وجود دارد، اما نصب کولر گازی بهترین روش برای کاهش رطوبت بالای هوا است.

۲٫ استفاده از کولر گازی باعث کاهش حملات آسم

برای کسانی که از آسم رنج می‌برند، وجود گرد و غبار و رطوبت بالا مضر است. در هر محیطی که از کولر گازی استفاده می‌شود، باید تمامی درب‌ها و پنجره‌ها بسته باشند، با این کار گرد و غبار کمتری وارد محیط خانه می‌شود و با عبور هوا از فیلترهای پنل، گرد و غبار موجود نیز کاهش پیدا می‌کند.

با فیلتر کردن هوای کثیف که ممکن است حاوی گرد و غبار، آلاینده‌ها یا ذرات آلرژی‌زا باشد و همچنین با کم کردن رطوبت که منجر به افزایش قارچ‌ها می‌شود، هوای محیط خانه برای افرادی که ناراحتی آسم دارند سالم‌تر خواهد بود.

از تمیز کردن فیلترهای هوای پنل غافل نشوید. فیلترهای هوای داخل پنل نقش مهمی در تصفیه هوای محیط خواهند داشت. همیشه متناسب با محیط، در بازده زمانی مناسب فیلترهای هوا را تمیز کنید.

تمیز کردن فیلتر هوا همچنین باعث عملکرد بهتر کولر گازی می‌شود. یک فیلتر هوای کثیف باعث خرابی زود هنگام قطعات و مصرف بالای برق خواهد شد.

۳٫ بالاتر رفتن کیفیت هوا

دلیل دیگر نصب و استفاده از کولر گازی بالا رفتن کیفیت هوا است. از گرد و غبار گرفته تا باکتری‌ها، هوای محیط به دلیل تهویه نامناسب و گرم شدن بیش از حد می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد.

کولر گازی با بهبود تهویه و کنترل دمای محیط، هوای مطلوبی برای خانه ایجاد می‌کند. روش‌های زیادی برای بهبود کیفیت هوا وجود دارد، اما کولر گازی بهترین گزینه است.

۴٫ کاهش خطر گرمازدگی

از آنجا که بدن در هوای گرم دچار عرق کردن زیاد، گرمازدگی و کمبود آب می‌شود، هرچه بیشتر عرق کنید، آب بیشتری از دست می‌دهید و در برابر کمبود آب آسیب‌پذیرتر می‌شوید.

با نصب کولر گازی می‌توان از هر دو این ناراحتی‌ها پیشگیری کرد. هوای خنک خانه تعریق را کم کرده و دمای بدن را کاهش می‌دهد. کولر گازی با ثابت نگه داشتن دمای محیط، در روزهای گرم احساس بهتری ایجاد می‌کند.

۵٫ کاهش حشرات و انگل

مردم به دنبال هر روش، ابزار یا وسیله‌ای هستند تا جلوی گزش پشه‌ها، حمله مورچه‌ها و مگس‌های خانه را بگیرند. با بستن درب‌ها و پنجره‌ها و ایجاد محیطی خنک، حشرات نمی‌توانند وارد خانه شوند.

خیلی‌ها این را نمی‌دانند، اما استفاده از کولر گازی تعداد حشرات و انگل‌ها را کاهش می‌دهد. این حشرات مزاحم نه تنها آزاردهنده هستند، بلکه می‌توانند بیماری‌ها را نیز منتقل کنند. حشرات خونسرد هستند و کمتر به محیط‌های خنک علاقه دارند.

۶٫ کاهش استرس کار

هنگامی که مشغول کار هستید، آخرین چیزی که به آن نیاز دارید استرس ناشی از گرمای یک روز گرم است. دمای بالای محیط می‌تواند باعث کاهش تمرکز و بالا رفتن استرس شود. کولر گازی همواره دمای هوای محیط را در یک محدوده نگه می‌دارد و از گرم شدن بیش از حد هوای محیط جلوگیری می‌کند.

ایجاد یک محیط کار مناسب به کارگران شما این امکان را می‌دهد تا کار خود را در یک محیط مناسب و با کیفیت بهتری انجام دهند و دیرتر احساس خستگی داشته باشند.

۷٫ خواب راحت

در محیط گرم و مرطوب خواب راحت امکان‌پذیر نخواهد بود. نداشتن خواب راحت باعث کاهش کارایی در صبح می‌شود. بهترین راه برای ایجاد دمای مناسب و خواب، استفاده از کولر گازی است. با تنظیم دمای مطلوب، خواب راحتی خواهید داشت.

طریقه نصب کولر گازی اسپلیت در محل مناسب

نصب کولر گازی اسپلیت در محل مناسب باعث می‌شود تا هوای محیط زودتر و با هزینه پایین‌تر به دمای مطلوب برسد و کولر گازی دیرتر نیاز به تعمیر پیدا کند. در صورت نصب نامناسب، هزینه‌های مصرف برق کولر گازی بیشتر خواهد شد و در برخی از شرایط، قطعات داخلی بیشتر فرسوده می‌شوند و زودتر باید آنها را تعمیر و یا تعویض کرد.

یک کولر گازی که در یک محل نامناسب نصب شده، باید بیشتر کار کند تا به نتیجه دلخواه شما برسد، در نتیجه ناکارآمدی ایجاد می‌کند و با گذشت زمان باعث فرسایش بیشتر می‌شود. بنابراین چگونه می‌توان تصمیم گرفت که کولر را کجا نصب کرد تا بهترین نتیجه به دست آید؟

چگونه می‌توان در مورد محل نصب کولر گازی تصمیم گرفت؟

در زیر، راهنمایی‌های مفیدی در مورد نحوه انتخاب بهترین مکان برای نصب کولر گازی ارائه خواهیم داد. لطفا توجه داشته باشید که برای اطمینان از محل مناسب، ارزش کمک گرفتن از یک تکنسین تهویه مطبوع را دارد تا خانه و یا محل کار شما را ارزیابی کند و مشاوره صحیح برای نصب را ارائه دهد. یک برقکار عمومی سختمان معمولا تخصص لازم در مورد کولر گازی را ندارد و نمی‌تواند در مورد بهترین مکان برای نصب شما را راهنمایی کند.

عواملی که باید در مورد محل نصب در نظر گرفته شوند

در اینجا عواملی وجود دارند که در هنگام نصب پنل در اتاق تاثیرگذار هستند.

  • محل قرارگیری پنجره‌ها
  • تعداد و محل قرارگیری وسایل برقی در اتاق
  • تعداد لامپ‌های اتاق
  • آشپزخانه
  • محل وسایل گرمایشی در خانه
  • سمت وزش باد خروجی از پنل

زمان نصب واحد خارجی کولر گازی نیز باید نکاتی را در نظر داشت.

  • در نظر گرفتن کمترین فاصله تا پنل
  • سمت وزش باد، در صورت نصب واحد خارجی در پشت‌بام، دیوار بالکن و یا محل‌هایی که واحد خارجی در معرض جریان باد قرار دارد
  • موقعیت تابش خورشید
  • در نظر گرفتن فاصله مناسب در پشت واحد خارجی
  • داشتن فضای کافی در جلوی واحد خارجی
  • باد خروجی از واحد خارجی به سمت کولر دیگری نباشد
  • در پشت، جلو و یا نزدیک واحد خارجی گیاه وجود نداشته باشد

برای دریافت مشاوره بیشتر می‌توانید از یک متخصص بخواهید که در مورد نصب کولر گازی به شما راهنمایی‌هایی را ارائه دهد. آنها می‌توانند راهنمایی‌هایی در مورد چگونگی تاثیر عوامل مختلف بر بازده انرژی، سطح صدا و عملکرد به شما ارائه دهند.

نکاتی در مورد محل نصب کولر گازی

کولرهای گازی انواع مختلفی دارند و در هنگام نصب هر کدام باید مواردی را در نظر گرفت که در زیر به آنها اشاره شده است.

محل نصب کولر گازی اسپلیت دیواری

کولرهای گازی اسپلیت از دو قسمت مجزا تشکیل شده‌اند و به وسیله لوله‌ها و کابل‌های رابط، این دو قسمت به هم متصل می‌شوند. پنل و واحد خارجی باید در جای مناسب نصب شوند تا بتوانند کارایی خوبی داشته باشند.

نصب پنل کولر اسپلیت دیواری

به طور کلی، پنل کولرهای گازی اسپلیت باید در یک مکان مرکزی، در اتاقی که می‌خواهید آن را خنک یا گرم کنید، نصب شود تا جریان هوای متعادل در فضا تامین شود. قرار گرفتن پنل در وسط دیوار باعث جلوه بهتر خواهد شد.

نصب پنل در اتاق خواب

بهترین موقعیت برای پنل کولر در اتاق خواب، جایی است که هوا به طور مستقیم به روی تخت جریان نداشته باشد. بیشتر افراد دریافتند که این هوای خنک وقتی در تمام شب مستقیم روی آنها باشد، احساس سرما و ناراحت کننده‌ای پیدا می‌کنند و یا حتی باعث می‌شود با گلو درد از خواب بیدار شوند. در عوض، نصب پنل در بالای تخت و یا دیوار کنار تخت که باد خروجی از پنل را بتوان به جهت دیگری هدایت کرد، توصیه می‌شود.

نصب پنل در اتاق نشیمن

اگر در حال نصب کولر گازی اسپلیت برای اتاق نشیمن هستید، توصیه می‌کنیم آن را در جایی نصب کنید که بتوانید جریان هوا را به سمت مبلمان هدایت کنید. البته باید موارد دیگری مانند دور بودن از وسایل گرمازا مانند لامپ و یا وسایل گرمایشی را نیز در نظر گرفت.

از آنجا که هوای خنک به طور طبیعی به سمت پایین حرکت می‌کند، نصب پنل در ارتفاع بالاتر روی دیوار، باعث خنک شدن یکنواخت اتاق می‌شود. البته باید توجه داشت که در اتاق‌هایی با سقف خیلی بلند، نباید پنل را در ارتفاع زیاد نصب کرد.

نصب پنل در محیط‌های اداری با رفت و آمد زیاد

در محیط‌های ادرای که درب اتاق زیاد باز و بسته می‌شود، خروجی باد پنل باید به سمت درب نباشد. باد مستقیم به سمت محل نشستن کارمندان نیز توصیه نمی‌شود. پنل را باید در محلی نصب کرد که با تغییر جهت باد خروجی بتوان آن را به تمام اطراف اتاق هدایت کرد.

نصب واحد خارجی کولر اسپلیت

برای نصب واحد خارجی نیز باید مواردی در نظر گرفته شود. رعایت این موارد به کارکرد بهتر و هزینه کمتر نگهداری کمک می‌کند. برای نصب واحد خارجی در بهترین موقعیت برای سرمایش و گرمایش کارآمد، موارد زیر را در نظر بگیرید:

سایه: در حالت ایده‌آل، واحد خارجی باید در قسمت خنک‌تری از خانه شما و در موقعیتی نصب شود که کمتر نور مستقیم خورشید به آن برسد.

تهویه آسان هوا: واحد خارجی باید در محلی با تهویه مناسب و فضای کافی در دو طرف پشت و جلو نصب شود. در حالت ایده‌آل، مکانی را انتخاب کنید که در اطراف آن گیاه وجود نداشته باشد. این امر باعث می‌شود که واحد خارجی بسیار راحت‌تر کار کند و هوا به خوبی جریان داشته باشد.

ارتعاش: واحد خارجی باید روی پایه و به گونه‌ای نصب شود که در آن لرزش ایجاد نشود. لرزش در دراز مدت باعث آسیب به قطعات و لوله‌های داخلی واحد خارجی شده و قطعات زودتر خراب می‌شوند.

ایمنی: واحد خارجی کولر گازی نباید در محلی نصب شود که در معرض ماده خورنده باشد. واحد خارجی وزن زیادی دارد و در هنگام نصب باید به این نکته توجه کرد.

نصب واحد خارجی در بالکن

واحد خارجی کولر گازی را می‌توان به دو صورت در بالکن نصب کرد، بر روی دیوار و یا روی زمین. اگر تصمیم به نصب واحد خارجی کولر گازی بر روی زمین را دارید، مطمئن شوید که در پشت حداقل ۲۰ سانتی‌متر و در جلوی واحد خارجی ۲٫۵ تا ۳ متر فضای خالی وجود داشته باشد. قرار دادن واحد خارجی در جاهای تنگ باعث می‌شود تا هوای گرم خروجی، دوباره از پشت وارد واحد خارجی شده و باعث اختلال در عملکرد کولر گازی شود.

در زمان نصب واحد خارجی بر روی دیوار بالکن، از محکم بودن دیوار مطمئن شوید. واحد خارجی باید در جایی نصب شود که برای تعمیرات و یا سرویس بتوان به آن دسترسی داشت. همواره واحد خارجی باید در جایی نصب شود که برای هوای ورودی و خروجی مانعی وجود نداشته باشد.

نصب واحد خارجی در پشت‌بام

واحد خارجی کولر گازی را بر روی زمین قرار ندهید و زیر آن از پایه استفاده کنید. پایه باید حداقل ۱۰ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد. واحد خارجی را در نزدیک‌ترین محل به جایی که لوله‌های رابط وارد پشت‌بام می‌شوند، باید نصب کرد.

در زمان نصب به این نکته توجه کنید که واحد خارجی دیگری در پشت و یا جلوی واحد خارجی که شما تصمیم به نصب آن را دارید، قرار نداشته باشد. باد گرم خروجی، باعث اختلال در کارکرد کولر گازی می‌شود.

سعی کنید واحد خارجی را به صورتی نصب کنید که جریان باد طبیعی، از پشت وارد واحد خارجی شود. اگر واحد خارجی در محلی نصب شود که جریان باد طبیعی از روبرو به سمت آن باشد، پروانه فن واحد خارجی توان کمتری برای خنک کردن گاز فرئون داخل لوله‌های کندانسور را خواهد داشت.

محل نصب انواع داکت اسپلیت

کولرهای گازی داکت اسپلیت نیز مانند دیگر انواع اسپلیت دارای دو قسمت هستند. واحد خارجی آنها شباهت زیادی به انواع کولر گازی اسپلیت دیواری دارد، اما آنها دارای پنلی هستند که دور از دید و درون سقف کاذب نصب می‌شود. هوای خروجی از پنل با استفاده از کانال‌هایی به اتاق‌ها جریان پیدا می‌کند.

برای نصب کولر گازی داکت اسپلیت باید در زمان ساخت، پایه و کانال‌های رابط پنل را درون سقف کاذب نصب کرد. این نوع از کولرها چندین اتاق را می‌توانند با استفاده از یک پنل خنک و یا گرم کنند. برای نصب واحد خارجی این نوع از کولرهای گازی باید مانند دیگر انواع اسپلیت، نکات را در نظر گرفت.

جایی که پنل در سقف کاذب نصب می‌شود باید به اندازه کافی فضا وجود داشته باشد تا در زمان نصب و یا تعمیرات بتوان به راحتی لوله‌ها، سیم رابط، لوله درین و دیگر اجزا آن را باز و بسته کرد.

کولرهای داکت اسپلیت نیز مانند دیگر انواع کولر گازی، هوای اتاق را به دورن پنل هدایت می‌کند و با عبور هوا از روی شبکه‌های اواپراتور پنل گرمای هوا به گاز فرئون منتقل و به بیرون هدایت می‌شود.

هوای ورودی باید به وسیله یک دریچه مجزا و یا سوراخ‌های موجود بر روی درب سرویس کولر گازی تامین شود. در صورتی که برای هوای ورودی پنل از دریچه مجزا استفاده نشود، باید سوراخ‌های درب سرویس به اندازه کافی بتوانند هوای مورد نیاز پنل را تامین کنند.

نکاتی در مورد نصب کولرهای گازی اسپلیت

قبل از خرید کولر گازی، اندازه و محل عبور لوله‌های رابط را بررسی کنید. در آپارتمان‌ها در بیشتر مواقع، واحد خارجی باید در بالکن نصب شود، محل عبور لوله‌های رابط اصلی‌ترین نکته در این ساختمان‌ها است.

کابل برق ورودی به کولر گازی باید با یک فیوز با قدرت مناسب به برق اصلی ساختمان متصل شود. کابل برق ورودی باید اندازه مناسب با مصرف کولر گازی داشته باشد و همیشه از کابل یک تکه استفاده کنید.

استفاده از کابل برق ضعیف باعث گرم شدن کابل شده و خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد. اگر واحد خارجی در پارکینگ و یا منطقه جغرافیایی محل گرم است، از کابلی استفاده کنید که کمی قوی‌تر از حد استاندارد باشد.

واحد خارجی باید در جایی نصب شود که دسترسی آسان به آن میسر باشد. باید در جایی نصب شود که تعمیرکار بتواند به راحتی به تمامی اطراف واحد خارجی به خوبی دسترسی داشته باشد.

دمپر پنل کولر گازی چیست و چگونه می‌توان از آن به طور موثر استفاده کرد

دمپر پنل کولر گازی یکی از قسمت‌های سیستم گرمایشی و سرمایشی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اکثر افراد اطلاعات بیشتری در مورد کمپرسور، فیلتر هوا، واحد خارجی، لوله‌های مسی رابط و غیره دارند. اما بیشتر افرادی که از کولر گازی استفاده می‌کنند، احتمالا از دمپرها و نقش آنها در کمک به تنظیم دما در محیط اطلاعی ندارند و یا از آن به طور موثر استفاده نمی‌کنند.

دمپر پنل کولر گازی چیست؟

برای اکثر افراد، کنترل جریان هوا یک عمل ساده برای تنظیم دما در یک اتاق خاص است. با استفاده از دمپر می‌توان جریان هوا را کم کرده یا آن را کاملا به سمت بالا هدایت کنید، برای این کار باید زاویه دمپر را تنظیم کرد. در برخی از محیط‌ها نیاز است تا باد خنک یا گرم به نقاط مختلف اتاق جریان پیدا کند که دمپر می‌تواند به آسانی این کار را انجام دهد.

کولرهای گازی مجهز به یک یا دو دمپر هستند. در پشت دمپرها تنظیم‌کننده‌هایی نیز قرار دارند. برخی از آنها با دست و بعضی دیگر را می‌توان با استفاده از ریموت کنترل حرکت داد. تنظیم صحیح این دمپرها باعث می‌شود تا محیط خیلی سریع‌تر به دمای ایده‌آل برسد و برق کمتری مصرف شود.

چگونه می‌توان دمپر پنل کولر گازی را تنظیم کرد؟

دمپرهای کولر گازی‌های اسپلیت دیواری را می‌توان با استفاده از ریموت کنترل تنظیم کرد. اگر دمپر ثابت باشد، با یک بار فشردن دکمه، دمپر شروع به حرکت می‌کند و با رسیدن به جهت مناسب، در صورت فشردن دوباره دکمه، دمپر حرکت نمی‌کند و در همان موقعیت ثابت می‌ماند.

در برخی از کولرهای گازی، ریموت کنترل دکمه دیگری به نام Fix دارد. با هر بار فشار دادن این دکمه، دمپر مقداری حرکت می‌کند و در موقعیت جدید ثابت می‌ماند. در برخی از کولرهای گازی تقسیم‌کننده‌های هوای داخلی نیز با استفاده از دکمه Swing قابل کنترل هستند. با فشار دادن دکمه Swing می‌توان جهت باد خروجی را در عرض تنظیم کرد.

نکاتی در هنگام تنظیم دمپر پنل کولر گازی

هنگامی که مشخص کردید به کدام قسمت از محیط باید باد بیشتری برسد، وقت آن است که تنظیمات صحیح را انجام دهید. مشخص کنید که به باد ثابتی نیاز دارید یا جریان باد باید به تمام محیط برسد. در محیط‌های اداری، باد باعث حرکت کاغذهای روی میز می‌شود نباید باد خروجی را خیلی پایین تنظیم کرد.

دو قانون مهم وجود دارد که باید در اینجا بخاطر بسپارید. اول از همه، هوای سرد به پایین و هوای گرم به بالا می‌رود. در روزهای سرد و گرم باید جریان هوا را به طور متفاوتی تنظیم کرد تا کولر گازی بیشترین کارایی را داشته باشد. اگر دمپر را در روزهای گرم تابستان کمی بالاتر قرار دهید که باد خروجی موجب از بین رفتن آسایش نشود، هوای خنک به طور طبیعی به پایین حرکت می‌کند و باعث خنک شدن محیط خواهد شد.

در روزهای زمستان و زمانی که کولر گازی را در حالت گرمایش روشن می‌کنید، دمپر اگر خیلی بالا باشد، هوای گرم به سختی به پایین می‌رسد و کولر باید بیشتر کار کند. با تنظیم دمپر در سطوح پایین، هوای گرم به پایین وزیده شده و بعد از گرم کردن هوای محیط به بالا می‌رود. در این حالت، نیازی به گرم کردن بیش از حد نیست و می‌توان دما را پایین‌تر تنظیم کرد.

تنظیم دریچه‌ها در کولرهای گازی داکت اسپلیت

در کولر گازی‌های داکت اسپلیت دمپر وجود ندارد و باد سرد یا گرم، از طریق کانل‌هایی به اتاق‌های مختلف منتقل می‌شود. دریچه‌ها دارای مکانیسم‌های ساده‌ای هستند که می‌توان با استفاده از آنها جلوی ورود باد را گرفت. برای تنظیم باد در این نوع از کولرها باید دریچه‌های خروج هوا را تنظیم کرد که معمولا در هر اتاق یکی از آنها وجود دارد و در سالن‌ها، متناسب با محیط یک یا چند دریچه قرار داده می‌شود.

عملکرد این دریچه‌ها متفاوت از دمپرهای موجود در کولر گازی‌های اسپلیت دیواری است و تنظیم جهت باد به صورت دستی انجام می‌شود. اگر در محیط کولر گازی داکت اسپلیت نصب شده باشد، در صورتی که از اتاقی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید دریچه آن اتاق را ببندید تا هوای خروجی از پنل به بخش‌های دیگر خانه منتقل شود و محیط زودتر سرد و یا گرم شود.

دلایل روشن نشدن کولر گازی

با شروع افزایش دما، وقت آن می‌رسد که مطمئن شوید سیستم خنک‌کننده شما به طور کارآمد کار می‌کند. بنابراین بیایید با اصول کار شروع کنیم و ببینیم که آیا کولر گازی بدون مشکل روشن می‌شود؟ برای پیدا کردن علل روشن نشدن کولر گازی باید مواردی را بررسی کرد که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

روشن نشدن کولر گازی و دلایل آن

اگر با کار با الکتریسته آشنایی دارید، می‌توانید این موارد را بررسی کنید تا بتوانید از علت روشن نشدن کولر گازی مطلع شوید.

تست ریموت کنترل اولین اقدام برای بررسی روشن نشدن کولر گازی

همیشه از موارد ساده شروع کنید. ممکن است باتری‌های کنترل ضعیف و یا تمام شده‌اند و انرژی کافی ندارند. در صورت موجود بودن باتری‌های نو، باتری‌های سالم را در ریموت کنترل قرار دهید. توجه داشته باشید که پایه‌های فلزی جای باتری ریموت کنترل، زنگ‌زده و یا سولفاته نشده باشند. این پایه‌ها باید بدون آلودگی باشند تا بتوانند به خوبی انرژی باتری را ریموت کنترل منتقل کنند.

یکی از راه‌های تست ریموت کنترل کولر گازی، استفاده از دوربین تلفن همراه است. ریموت کنترل را در متقابل دوربین قرار دهید و دکمه‌ای را فشار دهید. با فشار دادن هر دکمه، چراغ مادون قرمز موجود در جلوی ریموت کنترل روشن شده و فرامین را ارسال می‌کند. نور مادون قرمز تمامی ریموت کنترل‌ها توسط دوربین تلفن همراه قابل مشاهده است.

در برخی از مواقع، بعضی از دکمه‌های ریموت کنترل به خاطر کارکرد زیاد و فشار بیش از حد خراب می‌شوند. اگر دکمه روشن و خاموش شدن خراب شده باشد، کولر گازی روشن نمی‌شود. ریموت کنترل کولر گازی را در مقابل دوربین تلفن همراه قرار دهید و دکمه روشن و خاموش را فشار دهید. اگر چراغی روشن نشد، این دکمه خراب شده و کدهای روشن شدن را ارسال نمی‌کند. در بعضی از مواقع می‌توان این دکمه‌ها را تعمیر کرد، در غیر این صورت باید ریموت کنترل جدید تهیه کنید.

برق ورودی را بررسی کنید

اگر در پنل هیچ چراغ یا عددی روشن نشود، اولین موردی که باید چک کنید، برق ورودی به کولر گازی است. ابتدا پایه خروجی فیوز مینیاتوری را با فازمتر بررسی کنید و در صورت سالم بودن فیوز، به سراغ دیگر اجزاء بروید.

در کولر گازی‌هایی با ظرفیت بالا، برق ورودی به واحد خارجی متصل شده و از طریق کابل رابط به پنل منتقل می‌شود. کابل ورودی برق به ترمینال واحد خارجی و انتقال برق به سیم‌های کابل رابط را بررسی کنید. از سفت بودن اتصال تمامی سیم‌ها به ترمینال برق واحد خارجی مطمئن شوید. ترمینال برق ورودی در پنل را نیز بررسی کنید.

برق ورودی کولر گازی‌های کم ظرفیت به پنل وارد می‌شود. اگر کولر گازی با دو شاخه به پریز متصل شده باشد، بررسی کنید که پریز، برق داشته باشد. در برخی از مواقع سیم نول قطع می‌شود، اگر فاز متر در یک پایه پریز نور بیشتر و پایه دیگر پریز با نور کمتر روشن می‌شود، سیم نول قطع شده است. می‌توانید با استفاده از یک لامپ سیار، پریز را چک کنید.

بررسی کابل برق ورودی

در صورتی که پریز سالم باشد، برخی از موارد در اثر عبور جریان و استفاده طولانی مدت یا عوامل دیگر، سیم برق در طول کابل ورودی قطع می‌شود. باید انتهای کابل ورودی که به پنل متصل شده را بررسی کرد. با باز کردن درب پنل، یک درب کوچک که با پیچ سفت شده وجود دارد که در زیر آن سیم‌های رابط بین پنل و واحد خارجی قرار دارند. با باز کردن ترمینالی که سیم‌های رابط به آن متصل شده‌اند و در زیر آن، سیم‌های برق ورودی متصل هستند.

از سفت بودن سیم‌های برق ورودی به ترمینال ورودی پنل مطمئن شوید. برق ورودی و کابل رابط بین واحد خارجی و پنل با استفاده از سیم‌هایی به برد الکترونیکی پنل متصل می‌شوند، بررسی کنید که فیش‌ها از جای خود خارج نشده باشند و یا در اثر عبور جریان برق آثار سوختگی و یا شل شدن وجود نداشته باشد.

در کولرهای گازی با ظرفیت بالا، برق از طریق کابل رابط به پنل منتقل می‌شود. کابل (هر دو سیم فاز و نول) را با استفاده از مولتی‌متر و یا فاز متر بررسی کنید. در مرحله بعد، فیش‌های متصل به ترمینال و برد الکترونیکی را چک کنید که در اثر عبور جریان و گرم شدن، شل نشده باشند.

بررسی فیوز برد الکترونیکی

برای دسترسی به برد الکترونیکی، ابتدا باید قاب پنل باز شده و با باز کردن قاب برد، برد الکترونیکی را مشاهده خواهید کرد. در ابتدا تمامی فیش‌های روی برد را فشار دهید تا از سفت بودن آنها مطمئن شوید. در نزدیکی سیم‌های برق ورودی به برد، یک فیوز قرار دارد که در اثر نوسان برق یا دلایل دیگر، امکان سوختن آن و جود دارد. برخی از بردها فیوزهایی دارند که به شکل دیگر اجزاء الکترونیکی هستند و دارای پوششی مستطیل شکل و سیاه رنگ هستند.

با استفاده از مولتی‌متر می‌توان انواع فیوز را امتحان کرد. در صورت سوختن فیوز، امکان سوختن و یا خرابی دیگر فطعات برد نیز وجود دارد. در زمان تهیه فیوز جدید، به مقدار آمپر نوشته شده بر روی فیوز قدیمی توجه داشته باشید.

اگر بر روی برد آثار و علائم دوده و یا سوختگی مشاهده کردید، در برخی از مواقع امکان تعمیر برد وجود دارد. در صورت تعمیر نشدن، باید برد را تعویض کنید.

تست ترانسفورماتور برد الکترونیکی

یکی دیگر از قطعاتی که در اثر کارکرد و یا نوسانات برق امکان سوختن دارد، ترانسفورماتور است. این قطعه وظیفه تبدیل ولتاژ برق ورودی به ولتاژ مورد نیاز قطعات مختلف برد را بر عهده دارد. تراسفورماتورها انواع مختلفی دارند و در برخی از کولر گازی‌ها، آنها در خارج از برد قرار دارند.

در هر ترانسفورماتور یک سیم‌پیچ اولیه وجود دارد که به برق ورودی (برق شهر) متصل می‌شود. بسته به نیاز، ترانسفورماتورها از یک تا چندین سیم‌پیچ ثانویه دارند. بعضی از سیم‌پیچ‌های ثانویه دو سر دارند و برخی دیگر دارای سه سر هستند. با خارج کردن پایه‌های ترانسفورماتور از مدار و به وسیله مولتی‌متر می‌توان آن را تست کرد.

انواع مختلف کولر گازی‌ها از اجزاء متفاوتی برای تهویه هوای محیط استفاده می‌کنند و اصلی‌ترین بخش هر کولر گازی، کمپرسور آن است که متناسب با عملکرد محصول و محیطی که در آن نصب می‌شود، مدل‌های مختلف کمپرسور کولر گازی غیر اینورتر در هر محصول استفاده می‌شود.

کمپرسورها در داخل واحد خارجی یافت می‌شوند و نقش کمپرسور فشرده‌سازی گاز مبرد خنک‌کننده است که به آن وارد می‌شود تا در اثر فشرده شدن، دمای گاز مبرد افزایش یابد. سپس گاز داغ از کمپرسور خارج شده و برای خنک شدن وارد کندانسور می‌شود. به طور کلی ۵ نوع مختلف کمپرسور AC وجود دارد که به روش‌های کمی متفاوت کار می‌کنند. ما هر نوع را با جزئیات بیشتر توضیح خواهیم داد تا درک بهتری از عملکرد کمپرسور AC داشته باشید. برخی از مشکلات کمپرسور کولر گازی را در مقاله علل روشن نشدن کمپرسور کولر گازی می‌توانید مطالعه کنید.

کمپرسور کولر گازی غیر اینورتر پیستونی (Reciprocating compressor)

این نوع متداول‌ترین نوع کمپرسور و بسیار متنوع است. برای فشرده‌سازی گاز مبرد، از پیستون و سیلندر استفاده می‌کند. با استفاده از موتور و میل لنگ، پیستون در داخل سیلندر به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند. گاز مبرد توسط خلائی که با حرکت پیستون به سمت پایین ایجاد می‌شود، به داخل سیلندر مکیده شده و هنگامی که پیستون به بالا حرکت می‌کند، گاز را فشرده کرده و سپس به درون کندانسور رانده می‌شود. کمپرسورهای پیستونی یا رفت و برگشتی بسیار کارآمد هستند و برای سیستم‌های تهویه مطبوع بزرگ از انواع دارای ۲، ۴ یا حتی ۸ سیلندر استفاده می‌شود.

کمپرسور کولر گازی غیر اینورتر اسکرو (Scroll compressor)

کمپرسورهای اسکرو برای استفاده در سیستم‌های تهویه مطبوع محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند، زیرا از قابلیت اطمینان و کارایی بیشتری نسبت به انواع رفت و برگشتی برخوردار هستند. دلیل آن این است که قطعات متحرک آنها کمتر از کمپرسورهای رفت و برگشتی است. یک حرکت ثابت دارند و با استفاده از مارپیچ چرخان، گاز مبرد به آرامی به سمت بیرون رانده و فشرده می‌شود.

کمپرسور پیچ دوار (screw compressor)

زمانی که صحبت از کاربردهای صنعتی می‌شود، کمپرسور پیچ دوار بسیار کارآمد و قابل اعتماد است. این نوع از کمپرسور بیشتر برای ساختمان‌های بزرگ اداری، کارخانه‌ها یا سایر مناطق که نیاز به خنک‌سازی مداوم با مقدار زیادی هوا دارد، استفاده می‌شود. در این نوع از دو روتور مارپیچی استفاده می‌شود که می‌چرخند و هوا را از ورودی کمپرسور به سمت انتهای مارپیچ‌ها و خروجی منتقل می‌کنند. با حرکت هوا از یک انتها به سر دیگر، فضا به طور فزاینده‌ای کوچک‌تر می‌شود، بنابراین گاز مبرد را فشرده می‌کند.

کمپرسور روتاری (Rotary compressor)

کمپرسورهای دوار معمولا بسیار کوچک، ساکت و قابل اطمینان هستند. از یک یا چند پره تشکیل شده‌اند که به شاخه سیلندر متصل شده‌اند. شافت خارج از مرکز در داخل یک سیلندر قرار گرفته است. با چرخش شافت، پره‌ها به دور استوانه حرکت می‌کنند. ورودی مبرد در جایی قرار دارد که بیشترین فاصله بین شافت و دیواره سیلندر باشد. خروجی در کمترین فاصله بین شافت و دیواره سیلندر قرار داده شده است. با چرخش شافت و پره‌ها، گاز مبرد به سمت کوچک‌ترین فضا حرکت کرده و بنابراین فشرده می‌شود.

کمپرسور گریز از مرکز (Centrifugal compressor)

کمپرسور گریز از مرکز بیشتر برای خنک‌سازی ظرفیت‌های بزرگ هوا استفاده می‌شود. از آنجا که از لحاظ استفاده از نیروی گریز از مرکز بی نظیر است، قطعات متحرک بسیار کمی دارد (فاقد سوپاپ، پیستون، سیلندر یا تیغه است) و به خصوص در سرعت‌های بالاتر بسیار قابل اعتماد و کارآمد است. گاز مبرد به مرکز پروانه (دیسک با تیغه‌های شعاعی) مکیده می‌شود. پروانه به سرعت در داخل محفظه بسته می‌چرخد. گاز مبرد در این سیستم سرعت می‌گیرد و با رسیدن به سرعت انتهایی در لبه خارجی پروانه، فشرده می‌شود. در این مرحله به سمت خارج از کندانسور حرکت می‌کند.

بنابراین، دانستن این که آیا کمپرسور کولر گازی غیر اینورتر که تصمیم به خرید دارید از کمپرسور رفت و برگشتی یا کمپرسور روتاری استفاده می‌کند، یا از کمپرسور پیچ دوار یا اسکرول، به این معنی است که شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا مایل هستید کمی سکوت را برای یک کولر گازی قابل اطمینان و کارآمد فدا کنید یا بالعکس. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر قسمت‌های مهم کولر گازی خود، مقاله‌های دیگر ما را مطالعه کنید.

کولر گازی اینورتر هوشمند چیست

کولر گازی اینورتر هوشمند ترکیبی از فناوری پیشرفته با ویژگی‌های عملکردی استثنایی است. سرمایش و گرمایش سریع و قدرتمند، با حداقل مصرف برق حاصل می‌شود. در نتیجه، قبض‌های برق شما در مقایسه با سایر مدل‌های معمولی تقریبا به نصف کاهش یافته، در حالی که راحتی فوق‌العاده‌ای که انتظار دارید حفظ می‌شود. کولرهای گازی هوشمند اینورتر بهترین گزینه برای کسانی است که به دنبال عملکرد بالا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستند.

نحوه عملکرد کولر گازی اینورتر هوشمند

کولرهای گازی اینورتر از یک مدار مبدل (اینورتر)، برای تبدیل برق متناوب (AC) ورودی به برق مستقیم (DC) و سپس تبدیل مجدد آن به AC استفاده می‌کند.

در مدار تبدیل دوم، ولتاژ و فرکانس کار تغییر می‌کند، امکان تنظیم آزادانه سرعت چرخش کمپرسور و تنظیم خروجی کولر گازی فراهم می‌شود. با تغییر در سرعت کمپرسور، کولر گازی اینورتر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است و عملکرد بهتری نسبت به کولر گازی‌های غیر اینورتر دارد.

چرا باید کولر گازی هوشمند انتخاب کنید

کولر گازی اینورتر هوشمند می‌تواند در زمان کمتری محیط را به دمای مورد نظر شما برساند و در نتیجه باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. در زمانی که کولر گازی معمولی در اتاق روشن است، کمپرسور با تمام قدرت کار می‌کند تا محیط به دمای تنظیم شده برسد. با رسیدن به دمای تنظیم شده، کمپرسور خاموش می‌شود.

وقتی شرایط اتاق از حد مجاز دمای تنظیم شده فراتر رود، کمپرسور با تمام قدرت دوباره راه‌اندازی می‌شود تا بار دیگر اتاق را به دمای تنظیم شده (خنک یا گرم) برساند. نوسان دمای محیط مورد نیاز برای روشن و خاموش شدن کمپرسور برای حفظ دمای تنظیم شده، به این صورت است که دمای اتاق تا حدود ۱٫۵ درجه سانتیگراد از دمای تنظیم‌شده نوسان خواهد داشت.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

اساس موفقیت کولرهای گازی اینورتر هوشمند به خاطر استفاده بهینه و کنترل برق ورودی است. تغییر سرعت منطقی کمپرسور باعث می‌شود سیستم تهویه مطبوع در یک حالت اقتصادی کار کند. اجتناب از خاموش و روشن شدن مکرر و ناکارآمد در مدل‌های غیر اینورتر، کنترل هوشمند در انواع اینورتر باعث می‌شود که سیستم تهویه مطبوع در بیشتر اوقات با ظرفیت کم کار کند. به ویژه هنگام روشن بودن کولر در شب که نیاز به ظرفیت خیلی بالا برای خنک کردن نیست.

اکثر شرکت‌ها از کنترل استاندارد اینورتر AC استفاده می‌کنند که باعث کاهش ۲۰٪ از هزینه‌های مصرفی کولر گازی در مقایسه با انواع معمولی می‌شود. سیستم جدید اینورتر هوشمند باعث کاهش بیشتر هزینه‌های عملیاتی می‌شود و عملکرد بهینه آنها کمترین انرژی را مصرف کرده و قابلیت‌های بیشتری ارائه می‌دهد.

تنظیم دمای محیط با سرعت بالا

کنترل هوشمند در هنگام راه‌اندازی کولر گازی، قدرت کامل کمپرسور را آزاد می‌کند تا محیط در اسرع وقت به دمای تنظیم شده برسد. در هر دو حالت سرمایش و گرمایش، حداکثر قدرت کولرهای هوشمند اینورتر به طور قابل توجهی بیشتر از انواع غیر اینورتر است، که باعث می‌شود تا در لحظه ورود به خانه با روشن کردن کولر، دمای محیط در زمان کمتری متعادل شود.

راحتی مطلوب در طول سال

کولر گازی اینورتر هوشمند در هنگام راه‌اندازی با حداکثر ظرفیت کار می‌کند. اما به محض این که دمای محیط به دمای تنظیم شده می‌رسد، به خوبی ظرفیت مناسب را تنظیم می‌کند. این بدان معناست که محیط نوسانات دمایی کمتری خواهد داشت و راحتی بیشتر شما را تضمین می‌کند، که در عرض چند دقیقه قابل دستیابی است.

دامنه عملکرد گسترده

برخلاف مدل‌های معمولی با سطح ظرفیت ثابت، سیستم‌های تهویه مطبوع هوشمند اینورترمی‌توانند سرعت کمپرسورهای خود را دقیقاً کنترل کرده و ظرفیت را تنظیم کنند. کولرهای گازی اینورتر ظرفیت گسترده‌تری نسبت به سیستم‌های تهویه مطبوع غیر اینورتر دارند. اساسا، سیستم‌های تهویه مطبوع اینورتر هوشمند بسیار کارآمد و دارای کارایی فوق‌العاده اقتصادی هستند.

کمپرسور روتاری DC

کنترل هوشمند در کولرهای گازی اینورتر با کمپرسور روتاری جدید DC به خوبی هماهنگ بوده و به این ترتیب بهره‌وری انرژی بیشتری در مقایسه با کمپرسورهای AC متداول فراهم می‌شود. این نوع کمپرسور یکی از گسترده‌ترین ظرفیت‌های عملیاتی در کلاس خود را ارائه می‌دهد. کمپرسور روتاری DC عملکرد یکنواخت و بدون لرزش را در بالاترین و کمترین سرعت تضمین می‌کند.

مزایای کمپرسور روتاری DC با فناوری برتر:

  • عملکردی قدرتمند و اقتصادی (تا ۶۵٪ صرفه‌جویی در مصرف انرژی سالانه نسبت به سیستم‌های تهویه مطبوع معمولی)
  • نوسانات کمتر دمای اتاق و راحتی مداوم
  • قابلیت اطمینان پیشرفته سیستم و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری
  • کم صدا و لرزش
  • نصب آسان، تعمیر و نگهداری کمتر

کمپرسورهای DC کولر گازی اینورتر هوشمند نه تنها به دلیل کیفیت و کارایی بالا، بلکه در سهولت نصب و عملکرد بالا و نیاز کم به تعمیر نیز مشهور هستند. ادغام سیم‌کشی‌ها در سیستم باعث کاهش چشمگیر زمان نصب و هزینه‌های مربوطه شده است. از مزایای مدل‌های اینورتر، سیستم گاز مبرد بدون شارژ است که برای سهولت نصب نیاز به شارژ در محل را از بین می‌برد. به لطف الگوریتم اینورتر هوشمند، سیستم مبرد بدون شارژ به شما امکان می‌دهد تا از لوله‌های رابط تا ۱۵ متر بدون شارژ گاز مبرد اضافی و امکان اضافه کردن طول لوله‌ها تا ۳۰ متر با شارژ را داشته باشید. در نتیجه، هزینه نصب به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

نحوه انتخاب بهترین کولر گازی برای خانه

یکی را انتخاب کنید که مناسب خانه شما باشد و باعث شود تا در هزینه‌های برق شما صرفه‌جویی شود. انتخاب بهترین کولر گازی می‌تواند یک چالش باشد. چه اندازه‌ای نیاز دارید؟ هزینه اجرای آن چقدر است و چقدر پر سر و صدا خواهد بود؟ ما به شما کمک می‌کنیم مدل مناسب خانه خود را پیدا کنید.

بهترین کولر گازی برای خانه کدام است؟

برای اکثر خانه‌ها‌، کولر گازی اسپلیت دارای سیکل معکوس (حالت گرمایش) بهترین گزینه است. در زیر برخی از انواع کولر گازی آورده شده است.

انواع کولر گازی قابل استفاده در خانه

برای خانه‌های مختلف و با توجه به محیط باید کولر گازی تهیه کرد که بهترین کارایی را داشته باشد.

کولر گازی اسپلیت تک پنل

انواع اسپلیت دو قسمت دارند، یک واحد داخلی (پنل) و یک واحد خارجی، که توسط لوله‌های مسی حاوی گاز مبرد به هم متصل می‌شوند. آنها متداول‌ترین نوع تهویه مطبوع هستند و برای یک اتاق یا یک سالن تا حداکثر ۶۰ مترمربع مناسب خواهند بود.

کولر گازی اسپلیت دارای چند پنل

این سیستم‌ها مشابه انواع اسپلیت هستند، اما به یک واحد خارجی، دو یا چند واحد داخلی (پنل) متصل است. این نوع برای دو یا سه اتاق که به هم نزدیک هستند مناسب است، به خصوص در فضاهایی که سیستم‌های داکت اسپلیت قابل نصب نیستند.

کولر گازی داکت اسپلیت

این نوع از کولر گازی‌ها نیز مانند انواع اسپلیت دارای یک واحد خارجی و یک واحد داخلی هستند. پنل معمولا دور از چشم و در سقف کاذب خانه قرار دارد و هوای خروجی از پنل، از طریق کانال به اتاق‌ها منتقل می‌شود. کولرهای گازی داکت اسپلیت برای خنک کردن و گرمایش کل خانه مناسب هستند. برای جزئیات بیشتر می‌توانید مقاله مربوط به کولر گازی داکت اسپلیت را مطالعه کنید.

کولر گازی پنجره‌ای

تمام اجزاء کولر گازی پنجره‌ای در یک واحد قرار دارند و قابل نصب در پنجره و یا در برخی از محیط‌ها در هنگام ساخت قسمتی از دیوار برای نصب کولر گازی پنجره‌ای خالی گذاشته می‌شود. مناسب برای اتاق‌ها و فضاهایی تا ۵۰ متر مربع. انواع کم ظرفیت آنها را می‌توان به پریز برق متصل کرد و برای انواع ظرفیت بالا باید کابل جداگانه در نظر گرفت.

کولر گازی پرتابل یا قابل حمل

این نوع کولر گازی را می‌توان در صورت لزوم، از یک اتاق به اتاق دیگر منتقل کرد (اما این کار به راحتی انجام نمی‌شود). اکثر آنها یک کانال انعطاف پذیر دارند که باید به پنجره و محیط بیرون متصل شود تا گرما خارج شود. برای خانه‌هایی که امکان نصب انواع دیگر نیست (مثلا اگر خانه را اجاره کرده باشید) مناسب است. به اندازه سیستم‌های اسپلیت کارآمد نیستند، اما بدون نیاز به عملیات نصب مانند انواع دیگر، می‌توان از آنها در محیط‌های مختلف استفاده کرد.

کولر گازی با چرخه معکوس (دارای حالت گرمایش) چیست؟

یک کولر گازی با حالت گرم می‌تواند علاوه‌بر خنک کردن هوا، گرما نیز تولید کند. در واقع، این یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای گرم کردن خانه در روزهای است.

در حالت سرمایش، یک کولر گازی با سیستم اسپلیت، از طریق گاز مبرد موجود در لوله‌های مسی متصل‌کننده واحدهای داخلی و خارجی، گرما را از هوای داخلی گرفته و به خارج منتقل می‌کند. واحد خارجی گرما را به محیط بیرون آزاد کرده و دوباره گاز مبرد خنک شده را به واحد داخلی انتقال می‌دهد و این چرخه ادامه پیدا می‌کند. در حالت گرمایش، این فرآیند به سادگی معکوس می‌شود، تا انرژی گرمایی را از هوای بیرون استخراج کرده و به داخل خانه بفرستد (بله، حتی در هوای سرد نیز مقداری انرژی گرمایی در هوای خارج وجود دارد).

اگر فقط در تابستان به کولر گازی برای خنک سازی احتیاج دارید (به عنوان مثال، اگر در منطقه‌ای با زمستان‌های معتدل زندگی می‌کنید یا برای گرم کردن محیط سیستم گرمایشی دیگری دارید)، بهترین کولر گازی برای شما نوعی است که فقط دارای حالت سرمایش باشد. آنها به طور کلی ارزان‌تر از مدل‌های دارای حالت گرمایش هستند اما معمولا ویژگی‌های مشابه دارند.

تهیه کولر گازی با ظرفیت مناسب

برای به دست آوردن ظرفیت کولر گازی باید عوامل مختلفی در نظر گرفته شود. در صورتی که بهترین کولر گازی را تهیه کنید، اما ظرفیت آن را به درستی محاسبه نکرده باشید، کولر گازی بازده بالایی نخواهد داشت و هزینه‌های مصرف برق و تعمیرات بالا خواهد رفت. یک تکنسین سیستم‌های برودتی به خوبی می‌تواند با توجه به شرایط محیط ظرفیت مناسب را محاسبه کند.

عوامل زیادی را باید در نظر گرفت تا بتوان ظرفیت مناسب را انتخاب کرد. منطقه جغرافیایی خانه (قرار گرفتن خانه در یک منطقه سرد یا گرم)، تعداد و موقعیت پنجره‌ها، آفتاب‌گیر بودن پنجره‌های خانه، تعداد و نوع لامپ‌های برق، میزان افرادی که در محیط حضور دارند، میزان تردد افراد، نزدیک و یا دور بودن پنل از آشپزخانه، انتخاب ظرفیت بالاتر برای خانه‌هایی که در طبقه آخر قرار دارند و خورشید به طور مستقیم به سقف می‌تابد و عوامل دیگری نیز باید در هنگام محاسبه ظرفیت مناسب کولر گازی در نظر گرفته شود.

در زیر به طور حدودی ظرفیت مناسب برای محیط‌هایی با اندازه‌های مختلف آورده شده است.

ظرفیت اتاق

تا ۲۰ متر مربع ۲ تا ۲٫۵ کیلووات

۲۰ تا ۴۰ متر مربع ۲٫۵ تا ۵ کیلووات

۴۰ تا ۶۰ متر مربع ۴ تا ۶ کیلووات

۶۰ تا ۸۰ متر مربع ۵ تا ۷ کیلووات

بیشتر از ۸۰ متر مربع ۶ تا ۹ کیلووات

ظرفیت‌های ذکر شده در بالا به طور حدودی بیان شده و در زمان انتخاب ظرفیت مناسب، باید تمامی عوامل در نظر گرفته شود. اما شما واقعا باید یک محاسبه دقیق قبل از خرید دستگاه تهویه مطبوع انجام دهید، در غیر این صورت، با مشکلاتی روبرو خواهید شد.

در صورت نصب بهترین کولر گازی اما بسیار قدرتمند نسبت به اندازه اتاق، ممکن است برای رسیدن به دمای تنظیم شده چرخه‌های روشن و خاموش شدن کوتاه و مداوم را اجرا کنند. این می‌تواند منجر به سرد یا گرم شدن بیش از حد اتاق، رطوبت زدایی ناکافی (یعنی خشک نکردن هوا به اندازه کافی، نداشتن احساس راحتی در اتاق)، افزایش مصرف برق و هزینه‌های کارکرد و خرابی زود هنگام سیستم شود.

در صورت انتخاب مدل‌هایی با قدرت پایین، ممکن است کولر گازی باشد در بیشتر اوقات با حداکثر توان کار کند، که می‌تواند هوا را بیش از حد خشک کند و همچنین باعث فرسایش بیش از حد سیستم شود.

به عنوان مثال، اگر در هنگام محاسبه ظرفیت متناسب با اندازه اتاق نیاز به مدل ۶ کیلووات دارید، به دنبال یک سیستم تهویه هوا با ظرفیت خنک کنندگی در محدوده ۶ تا ۶٫۵ کیلووات باشید. احتمالا در هنگام خرید کولر گازی با توجه استانداردهایی که کارخانه‌های سازنده تولیدات خود را عرضه می‌کنند، ممکن است که یک مدل با ظرفیت کمی بالاتر از ظرفیت مورد نیاز را به دست آورید. نصب کولری با ظرفیت اندکی بالاتر در روزهای بسیار گرم ممکن است برای شما سودمند باشد، اما زیاد از ظرفیت مورد نیاز خود عبور نکنید.

برخی از افراد فقط یک تحلیل ساده ارائه می‌دهند و ممکن است تمایل داشته باشند ظرفیت بیشتری را از آنچه شما واقعا نیاز دارید پیشنهاد دهند.

اما متغیرهای زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارند. به عنوان مثال، یک اتاق عایق‌بندی شده با پنجره‌های دو جداره نیاز به کولری با ظرفیت کمتری دارد تا یک اتاق عایق‌بندی نشده با پنجره‌های سنتی. به همین ترتیب، اتاقی در یک منطقه گرمسیر احتمالا به یک تهویه مطبوع قدرتمندتر در مقایسه با یک اتاق با اندازه یکسان در یک محیط معتدل نیاز دارد.

کولرهای گازی چقدر پر سر و صدا هستند؟

اکثر کولرهای گازی اسپلیت مدرن به صورتی طراحی شده‌اند که گردش باد و کارکرد موتورهای داخل پنل بسیار ساکت هستند، واحد بیرونی نیز در این نوع از کولر صدای کمی تولید می‌کند. صدای تولید شده نیز باید بخشی از بررسی سیستم تهویه مطبوع باشد. میزان صدا در اکثر کولر گازی‌ها برای واحد داخلی (پنل) از ۱۹ dB تا ۵۳ dB و در واحد خارجی، ۴۲ dB تا ۶۹ dB اندازه‌گیری شده است. برای مقایسه، در اینجا چند سطح صدای رایج وجود دارد:

۳۰ dBA: سطح صدای معمولی یک خانه ساکت

۵۰ dBA: فضای داخلی ماشین در هنگام رانندگی آرام

۶۰ dBA: مکالمه معمولی

۷۰ تا ۸۰ dBA: صدای جاروبرقی

یک واحد داخلی پر سر و صدا ممکن است در فعالیت‌ها، مکالمه یا خواب شما تداخل ایجاد کند. یک واحد بیرونی پر سر و صدا می‌تواند باعث آزار شما (اگر خیلی نزدیک به پنجره اتاق خواب یا اتاق نشیمن نصب شده باشد) یا همسایه‌ها شود. بنابراین با دقت در مورد مکان قرارگیری واحد بیرونی فکر کنید.

ویژگی‌هایی که در هنگام انتخاب بهترین کولر گازی برای خانه باید در نظر گرفت

با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

سرعت فن

فن باعث می‌شود هوای خنک شده یا گرم شده در اتاق گردش کند. به دنبال مدلی با دامنه جریان هوای گسترده و دارای چند سرعت فن باشید. از بسیار زیاد، برای کمک به خنک شدن سریع اتاق تا بسیار کم، برای مواقع عادی که محیط به دمای دلخواه رسیده است، در سرعت فن پایین، پنل صدای کمتری تولید می‌کند و محیط حتی برای خواب نیز مناسب خواهد بود.

حالت‌های مختلف قابل تنظیم در کولر گازی

اتوماتیک: با توجه به دمای محیط، باعث به طور خودکار حالت مورد نیاز برای نگه داشتن اتاق در حالت مطلوب را انتخاب می‌کند.

سرد: با ایجاد جریان هوای سرد، باعث خنک شدن اتاق می‌شود.

گرم: پنل باد گرم دارد و باعث گرم شدن اتاق می‌شود.

رطوبت‌گیر: باعث کاهش رطوبت می‌شود. فن با سرعت کم روشن شده، اما نه به اندازه حالت سرد.

حالت فن: هوا را بدون گرم کردن، خنک کردن و یا خشک کردن به جریان می‌اندازد، این حالت زمانی مفید است که دمای هوای محیط زیاد بالا نیست.

حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی ( Economy): حالت Eco نیز نامیده می‌شود، این حالت باعث کاهش مصرف برق می‌شود. مارک‌های مختلف این حالت را به روش‌های مختلف پیاده‌سازی می‌کنند. در این حالت کولر ممکن است به سادگی با تنظیم و بالا بردن یک یا دو درجه، میزان سرمایش یا گرمایش را کاهش دهد، یا ممکن است از سنسورها برای تشخیص این که آیا کسی در اتاق نیست استفاده کند و سپس سرمایش / گرمایش را کاهش دهد.

حسگر حضور انسان

این حسگر تشخیص می‌دهد کسی در اتاق است، بنابراین کولر به کار خود ادامه می‌دهد. بعضی از مدل‌ها حتی حرکت هوا را به سمت فرد هدایت می‌کنند. وقتی کسی شناسایی نشود، واحد ممکن است برای کاهش مصرف برق، به حالت اقتصادی تغییر حالت دهد.

داشتن این ویژگی به این معنی نیست که وقتی خانه خالی است می‌توانید کولر را ساعت‌ها روشن بگذارید. هنوز خیلی بهتر است آن را خاموش کنید و از عملکرد تایمر استفاده کرده و تایمر را طوری تنظیم کنید که درست قبل از بازگشت به خانه کولر دوباره روشن شود یا از راه دور و از طریق Wi-Fi، آن را روشن کنید.

Wi-Fi و برنامه‌های کنترل کولر گازی

Wi-Fi و برنامه‌های کنترل کولر گازی

Wi-Fi و برنامه‌های کنترل کولر گازی

بسیاری از مدل‌های جدیدتر می‌توانند به شبکه بی سیم در خانه شما متصل شوند، بنابراین شما می‌توانید کولر گازی را از طریق یک برنامه در تلفن هوشمند خود کنترل کنید. اگر در محل کار خود هستید و می‌خواهید قبل از این که به خانه برسید دمای خانه ایده‌آل باشد، می‌توانید از طریق برنامه نصب شده در تلفن همراه کولر گازی را روشن کنید.

برخی از کولر گازی‌ها این ویژگی را در خود دارند، اما برخی دیگر برای فعال کردن این قابیلت، به یک دستگاه کنترل کننده اضافه شونده به کولر گازی نیاز دارند.

فیلترهای هوای تمیز شونده به صورت اتوماتیک

کولرهای گازی، سیستم‌های تصفیه هوا را به طور فزاینده‌ای پیچیده ارائه می‌دهند تا مواد آلرژی‌زا، کپک، باکتری‌ها، بوها و گرد و غبار را از هوا پاک کنند. این امر اغلب با عملکرد خود تمیزکاری برای خشک نگه‌داشتن قسمت داخلی واحد و کاهش تجمع گرد و غبار و رشد باکتری‌ها همراه است. این امر همچنین باعث می‌شود تا سیستم تهویه مطبوع کارایی بیشتری داشته باشد.

کنترل از راه دور

بهترین کولر گازی آن دسته از دستگاه‌هایی هستند که دارای کنترل از راه دور با دکمه‌های بزرگ و با فاصله مناسب با برچسب‌های خوانا و صفحه LCD بزرگ و خوانا باشند.

حالت خواب

این عملکرد درجه حرارت را به صورت مرحله‌ای به میزان راحتی برای خواب تنظیم می‌کند. بنابراین در هنگام خواب کولر گازی با توان کمتری کار می‌کند و و ساکت‌تر است.

دریچه‌های خروج باد قابل تنظیم

توصیه می‌کنیم آنها را برای هوای خنک به سمت بالا و برای گرم کردن به سمت پایین تنظیم کنید. این کار را می‌توان از طریق ریموت برای اکثر مدل‌ها انجام داد. قابلیت تنظیم چپ و راست برای هدایت هوا، به خنک شدن مکان مورد نظر شما کمک می‌کند.

سیستم تاخیر برای راه‌اندازی مجدد

این سیستم با جلوگیری از شروع مجدد کمپرسور کولر گازی خیلی زود پس از خاموش شدن آن، از کمپرسور محافظت می‌کند.

انتخاب کولر گازی اسپلیت دیواری یا داکت؟

در زمان ساخت خانه و یا در هنگام بازسازی، می‌توان کولر گازی‌های داکت اسپلیت را برای خانه انتخاب کرد. در انواع داکت اسپلیت، پنل در داخل سقف کاذب نصب می‌شود و هوای خروجی از طریق کانال به سالن و اتاق‌ها منتقل می‌شود. اگر خانه ساخته شده و یا نیاز به تعمیرات اسای ندارد، نمی‌توان از این نوع کولر گازی استفاده کرد.

انواع دیواری دارای پنل کوچک‌تری نسبت به پنل داکت اسپلیت هستند و می‌توان آنها را برای انواع محیط‌های مختلف نصب کرد. در خانه‌های ساخته شده و یا مغازه‌ها و یا هر محیط دیگری این نوع کولر گازی قابل نصب است. ظرفیت‌های مختلف انواع دیواری برای اتاق‌هایی با اندازه‌های متفاووت مناسب هستند.

محدوده عملکرد

آیا در منطقه‌ای بسیار گرم یا سرد زندگی می‌کنید؟ اکثر مدل‌ها می‌توانند در دمای حدود ۱۰- درجه سانتیگراد تا حدود ۴۵ درجه سانتیگراد یا بیشتر کار کنند. این برای اکثر مناطق کافی است، اما قبل از خرید، کولر گازی را بررسی کنید تا مطمئن شوید در منطقه شما کار می‌کند.

قابلیت یخ‌زدایی خودکار

اگر در یک منطقه سردسیر زندگی می‌کنید، برای جلوگیری از ایجاد یخ‌زدگی در لوله‌های مبدل حرارتی کندانسور موجود در واحد خارجی در زمستان، یک کولر گازی با یخ‌زدایی خودکار تهیه کنید.

آیا کولرهای گازی فیلتر HEPA دارند؟

تمام کولرهای گازی دارای یک فیلتر گرد و غبار در پنل هستند. این فیلترها گرد و غبار هوا را هنگام گردش در پنل به دام می‌اندازند، آنها به طور عمده برای جلوگیری از مسدود شدن شبکه اواپراتور نقش دارند. فیلترهای پنل بر روی دود و سایر ذرات بسیار ریز تاثیر کمی دارند.

برخی از انواع سیستم‌های تهویه مطبوع دارای فیلتر تصفیه بر اساس یونیزاسیون هوا هستند. چند نوع از این فیلترها وجود دارد، از جمله فیلترهای جریان فتوکاتالیستی و جریان پلاسما. فیلترهای یونیزاسیون می‌توانند حداقل برخی از دودها را از بین ببرند.

چگونگی انتخاب و نصب لوله مسی رابط کولر گازی

تقاضا برای نصب کولر گازی هر ساله در حال افزایش است و به خصوص سیستم‌های اسپلیت (دو تکه) محبوب زیادی دارند. آنها بی سر و صدا کار می‌کنند و کارایی بالایی نیز دارند. اما برای نصب این تجهیزات نیاز به یک رویکرد خاص و دقیق بوده و یکی از مواردی که باید به آنها توجه ویژه‌ای کرد، انتخاب و نصب لوله مسی رابط کولر گازی است.

این سیستم‌ها عناصر زیادی را شامل می‌شوند و تقاضا برای مواد مصرفی آنها نیز افزایش می‌یابد. هر یک از قطعات عملکرد مهم و خاص خود را انجام می‌دهند و یکی از این قطعات، لوله مسی رابط برای کولر گازی است.

توجه به ویژگی‌های خاص در هنگام انتخاب و نصب لوله مسی رابط کولر گازی

مس بهترین ماده برای ساخت لوله است، زیرا این فلز مقاوم‌ترین ماده در برابر فرسایش بوده و معمولا این لوله‌های رابط باید به طور مستقل خریداری شوند، البته برخی از تولید کنندگان به همراه کولر گازی لوله‌های رابط به طول ۵ متر قرار می‌دهند. طیف گسترده‌ای از لوله‌های مسی به شما امکان می‌دهند بهترین گزینه را انتخاب کنید.

لوله مسی توانایی مقاومت در برابر فشار بالا و شکل‌پذیری آسان را دارد. همچنین، مس در برابر نوسانات دما، قرار گرفتن در معرض اکسیژنو نور خورشید مقاوم است و با بسیاری از گازهای مبرد واکنش نشان نمی‌دهد. در نتیجه فعل و انفعال با کلر، که در گاز مبرد وجود دارد، بلافاصله پس از شارژ گاز، یک لایه محافظ در داخل لوله ایجاد می‌شود.

دامنه استفاده از لوله‌های ساخته شده از این فلز غیر آهنی، از منفی ۲۰۰ درجه سانتیگراد تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد متغیر است. ویژگی دیگر این ماده این است که توانایی نابود کردن باکتری‌های مضر را دارد، بنابراین می‌توان از آن در لوله‌کشی‌های آب آشامیدنی استفاده کرد.

وزن کم مس به نصب و راه‌اندازی آسان‌تر سیستم کمک می‌کند. مس بیش از ۲۰ نوع دارد، اما در هر صورت علیرغم قیمت بالاتر، مزایای زیادی نسبت به آلومینیوم یا پلاستیک دارد. عمر مفید محصولات مسی به ۱۰۰ سال می‌رسد، به این معنی که لوله‌های ساخته شده از مس دوام زیادی دارند و در صورت وارد نشدن ضربه و یا فشار، نیازی به تعویض نخواهند داشت.

انواع لوله مسی

لوله‌ها در دو نوع اصلی نرم و سخت تولید می‌شوند. مدل‌های نرم با انعطاف‌پذیری بالا و تمایل کم به تغییر شکل متمایز می‌شوند.

ابعاد

انتخاب قطر مناسب لوله مسی، کلید به حداکثر رساندن عملکرد تجهیزات برودتی است. لوله مسی رابط برای اتصال واحد خارجی به واحد داخلی استفاده می‌شود و در قطرهای مختلف و متناسب با ظرفیت سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب در سیستم‌های اسپلیت خانگی، که در آپارتمان‌ها و خانه‌ها نصب می‌شوند، از دو لوله مسی با اندازه‌های ۱/ ۴ اینچ (برابر با ۶٫۳۵ میلی‌متر) و ۳/۸ اینچ (۹٫۵۲ میلی‌متر) استفاده می‌شود. همچنین در برخی از سیستم‌های خنک‌کننده، از خطوط لوله با قطر ۱/۲ اینچ (۱۲٫۷ میلی‌متر)، ۳/۴ اینچ (۱۹٫۰۵ میلی‌متر)، ۵/۸ اینچ (۱۵٫۸۸ میلی‌متر) استفاده می‌شود.

عملکرد سیستم‌های تهویه مطبوع در درجه اول در انتخاب این قطعه تأثیرگذار است، زیرا هرچه ظرفیت سیستم بالاتر باشد، قطر لوله نیز باید بیشتر انتخاب شود. این امر به این دلیل است که در مدل‌های قدرتمندتر، گاز مبرد بیشتری از لوله‌ها عبور می‌کند.

در زمان انتخاب و نصب لوله مسی رابط کولر گازی ابعاد مطابق با اینچ و میلی‌متر را می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید.

قطر بر حسب میلی متر قطر در اینچ
۶٫۳۵ ۱/۴
۹٫۵۲ ۳/۸
۱۲٫۷۰ ۱/۲
۱۵٫۸۸ ۵/۸
۱۹٫۰۵ ۳/۴

هنگام تعیین اندازه لوله، این اندازه اشاره به قطر خارجی آن دارد. ضخامت دیواره لوله ۰٫۷ میلی‌متر در نظر گرفته شده است.

مهره برنجی کولر گازی

مهره برنجی کولر گازی

انتخاب مسیر مناسب و نصب لوله مسی رابط کولر گازی

نصب لوله مسی رابط کولر گازی دارای نکات ظریفی است و این کار را در ابتدا با انتخاب بهترین مسیر و آماده کردن آن باید انجام داد. لوله‌های رابط باید از نزدیک‌ترین مسیر عبور داده شوند و در جاهایی که احتمال ضربه و فشار وجود دارد، نباید لوله‌ها را قرار داد. در بعضی از نقاط باید دیوار سوراخ و یا محلی برای عبور لوله کنده شود، تا  لوله بتواند از بهترین مسیر عبور کند.

در مرحله بعد باید اندازه لوله محاسبه شود، یعنی باید طول آنها را تعیین کنید. فاصله بین واحدهای خارجی و داخلی باید حدود یک متر بیشتر در نظر گرفته شود، تا بتوان اتصال را به درستی انجام داد. ممکن است اتفاق بیفتد که لوله بیشتر یا کمتر از طول مورد نیاز باشد. در حالت اول، لوله باید با ابزار خاصی برش داده شود تا برش به خوبی انجام شود. اگر طول لوله کمتر از حد مورد نیاز باشد، اتصال لوله‌ها با استفاده از جوشکاری انجام می‌شود.

نحوه اضافه کردن طول لوله

در هنگام جوشکاری، باید به عدم وجود گرد و غبار و سایر ذرات خارجی توجه کنید، زیرا آنها بر عملکرد کل سیستم تاثیر می‌گذارند و می‌توانند به آن آسیب برسانند. لازم است لوله‌های کولر گازی از قبل تمیز و چربی‌زدایی شوند. جوشکاری با مواد استاندارد ترکیبات نقره انجام می‌شود. جوشکاری اتصال نسبتا محکمی را فراهم می‌کند و قیمت آن نیز بسیار ارزان خواهد بود.

اتصال لوله‌ها با اتصالات برنجی ساده‌تر و آسان‌تر است. این اتصالات می‌توانند به اشکال مختلف، دارای زاویه، اتصال سه راهی و غیره باشند. این امر باعث می‌شود که پیکربندی خط لوله تا حد ممکن بهینه باشد. چنین اتصالی بسیار راحت است، اما از اطمینان کمتری برخوردار هستند، زیرا مهره می‌تواند در حین کار شل شود. برای سفت کردن اتصالات برنجی باید از دو آچار استفاده شود تا باعث پیچ خوردن لوله نشود.

میزان سفت شدن مهره برنجی بسیار مهم است. مهره برنجی باید به خوبی لوله را محکم کند تا بتواند فشار بالای گاز مبرد را تحمل کند. یکی از مزایای نصب اتصالات برنجی این است که در صورت لزوم، اتصال به راحتی جدا و دوباره مونتاژ می‌شود. جوشکاری لوله‌های مسی نقش بسیار مهمی در عملکرد کولر گازی دارد و کل سیستم را از نشت محافظت می‌کند. لوله‌های جوشکاری شده دوام بیشتری دارند و نیاز نیست تا در زمان سرویس بررسی شوند.

اتصال لوله مسی به پنل

اتصال لوله مسی به پنل

اتصال لوله مسی رابط به واحد خارجی و داخلی

برای نصب لوله مسی رابط کولر گازی باید هر دو انتهای آنها را با استفاده از مهره برنجی به واحد خارجی و واحد داخلی متصل کرد. ابتدا مهره را داخل لوله قرار داده و با استفاده از دستگاه پرچ‌کن، لبه لوله مسی باید به سمت بیرون خم داده شده تا اتصال پر قدرتی ایجاد شود و طول محل خم داده شده باید متناسب با قطر لوله باشد. پرچ لوله اتصالی قوی ایجاد می‌کند که در اکثر مواقع، تا پایان طول عمر کولر گازی دوام آورده و هیچ نشتی پیدا نمی‌کنند.

پرچ کردن لوله مسی

پرچ کردن لوله مسی

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که اتصال مهره باید به اندازه مناسب سفت شود. در صورتی که بیش از حد این اتصال مهره برنجی سفت شود، لوله از محل خم شدن پرچ نازک شده و یا بریده می‌شود. در مواقعی که مهره برنجی بیش از حد سفت شده باشد و لوله نازک شده باشد، در برخی از مواقع، بعد از مدتی کارکرد کولر گازی، در اثر تغییرات دمایی و لرزش ناشی از کارکرد، لوله نشتی پیدا می‌کند و گاز مبرد از آن خارج می‌شود.

همیشه بعد از نصب لوله‌های رابط به واحد خارجی و واحد داخلی، قبل از باز کردن گاز مبرد، لوله‌ها را با استفاده از گاز ازت شستشو دهید و از نداشتن نشتی مطمئن شوید. در مرحله بعد، با استفاده از پمپ وکیوم، تمامی گاز و هوای داخل لوله‌های رابط باید خارج شود. در صورتی که هوای لوله‌های رابط به خوبی خارج نشود، در عملکرد کولر گازی تاثیرگذار بوده و حتی نیاز به تخلیه و جایگزینی گاز مبرد می‌شود.

با چرخه کارکرد کولر گازی بیشتر آشنا شوید

انتخاب نوع و ظرفیت مناسب تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع می‌تواند پیچیده باشد تا با مصرف کمترین انرژی، بیشترین کارایی را داشته باشد. اگر به خانه جدیدی نقل مکان کرده‌اید و یا سیستم جدیدی نصب کرده باشید، حتی ممکن است ندانید مشکلی وجود دارد. با این حال، چرخه کارکرد کولر گازی در مورد ظرفیت و وضعیت سیستم می‌تواند اطلاعات خوبی به شما نشان دهد که برای شما مفید خواهد بود.

چرخه کارکرد در سیستم‌های تهویه مطبوع به زمان کارکرد سیستم برای خنک کردن محیط اشاره دارد. یک سیستم تهویه مطبوع نیاز به زمانی برای خنک کردن محیط احتیاج دارد و در کولرهای گازی غیر اینورتر، بعد از خنک شدن محیط داخل، کمپرسور و واحد خارجی خاموش شده، تا دمای محیط از حد مشخصی از دمای تنظیم شده بالاتر رود و دوباره واحد خارجی روشن شده و این چرخه تا زمانی که کولر گازی روشن است، ادامه پیدا می‌کند.

البته باید توجه داشته باشید که در صورتی که دمای تنظیم شده در کمترین حد باشد، این چرخه اتفاق نمی‌افتد و واحد خارجی به طور دائم روشن می‌ماند. در این حالت محیط داخل خیلی سرد خواهد شد و شما مجبور به خاموش کردن کولر گازی می‌شوید، که در این حالت کولر گازی بیشترین مصرف برق را خواهد داشت. برای کم شدن مصرف برق و بالا رفتن دوام قطعات داخلی کولر گازی، دمای تنظیم شده را نسبت به دمای هر روز تغییر دهید.

حالت‌های مختلف چرخه کارکرد کولر گازی

موارد زیر سه حالت از انواع چرخه کارکرد در کولرهای گازی است.

چرخه کارکرد کولر گازی کوتاه مدت

در صورتی که دمای تنظیم شده خیلی بالا نباشد و زمانی که کولر گازی را روشن می‌کنید، بعد از مدتی که هوای داخل به حد ایده‌آل رسید، اگر زمان روشن بودن کمپرسور و واحد خارجی کوتاه باشد، این نشانه‌ای از اندازه نامناسب کولر گازی نصب شده است. اگر کولری که برای محیط نصب شده ظرفیت بالایی داشته باشد، در زمان روشن بودن در زمان کوتاهی محیط به دمای تنظیم شده خواهد رسید و واحد خارجی خاموش می‌شود.

انتخاب کولر گازی با ظرفیت بیشتر از حد باعث می‌شود تا زمان روشن بودن کمپرسور در انواع غیر اینورتر حتی کمتر از ۱۰ دقیقه شود. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که برخی مشکلات قطعات داخلی نیز می‌توانند در کوتاه شدن چرخه کارکرد کولر گازی نقش داشته باشند.

خرابی سنسور دمای محیط یکی از این عوامل است که با تشخیص نامناسب دمای محیط، باعث صادر شدن فرمان خاموش شدن کمپرسور توسط برد الکترونیکی در زمانی که هنوز دمای محیط به حد تنظیم شده نرسیده شود. در برخی از موارد در اثر شل بودن سیم‌های برق ورودی کنتاکتور کمپرسور، این قطعه داغ شده و برق ورودی را از کمپرسور قطع کند. برای بررسی سیستم خود با یک تکنسین تماس بگیرید.

چرخه کارکرد طولانی مدت

چرخه‌های روشن بودن طولانی مدت نیز می‌توانند هزینه‌های برق مصرفی کولر گازی را افزایش می‌دهند. آنها می‌توانند نشانه‌ای باشند که سیستم گرمایشی و سرمایشی شما شرایط نامطلوبی دارد و یا اندازه آن برای محیط مناسب نیست و ظرفیت کمی دارد. یکی از علت‌های روشن بودن طولانی مدت واحد خارجی، انتقال هوای محیط به بیرون و یا ورود هوا از بیرون است.

چرخه‌های طولانی مدت نیز باعث می‌شوند هزینه‌های برق شما زیاد شود. اگر زمان خاموش بودن واحد خارجی در کولرهای گازی غیر اینورتر بسیار کوتاه است، تعدادی از موارد مختلف ممکن است نقش داشته باشند. یکی از مواردی که باعث می‌شود تا کولر گازی مدت زیادی روشن بماند، کثیف بودن فیلترها و شبکه کندانسور واحد خارجی است. در صورتی که گاز مبرد حجم کمی داشته باشد نیز باعث روشن مانئن طولانی مدت واحد خارجی خواهد شد.

با این حال، دمای بسیار بالای هوای بیرون و میزان بالای رطوبت هوا نیز باعث می‌شود کمپرسور مدت زمان طولانی روشن بماند که این امر نشانه اشکال در سیستم نیست. در هوای گرم، کولر گازی باید مدت بیشتری کار کند تا بتواند دمای محیط داخل را در حد مطلوب نگه دارد و اگر رطوبت محیط بالا باشد، برای ایجاد محیطی مناسب، کولر گازی مدت بیشتری کار خواهد کرد.

چرخه کارکرد نرمال

در حالت ایده‌آل، یک کولر گازی مناسب باید تقریبا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، دو تا سه بار در ساعت چرخه داشته باشد. اگر دمای داخل منزل شما بسیار زیاد و بالاتر از دمایی باشد که شما کولر گازی را تنظیم کرده‌اید، یا دمای محیط بیرون بسیار بالا باشد، زمان کار افزایش می‌یابد. افزایش زمان روشن بودن در این حالت‌ها طبیعی بوده و تا زمانی که دمای هوای محیط داخل تفاوت زیادی داشته باشد، کولر روشن خواهد ماند.

با نگهداری مناسب و بررسی گاز مبرد و تمیز کردن کولر به صورت دوره‌ای، کولر گازی در شرایط مناسب خواهد بود. در صورتی که دمای تنظیم شده را متناسب با دمای محیط بیرون کم و زیاد کنید، هزینه مصرف برق کولر گازی پایین خواهد آمد. چرخه کارکرد کولر گازی در حالت نرمال به صورتی است که کمپرسور و دیگر قطعات داخلی واحد خارجی کمترین استهلاک را خواهند داشت و دیرتر نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا می‌کنند.